Et kritisk blik på CSR og begrebet “socialt ansvar”
Udgivet d.
3. juni 2016 - 13:15
Tank&Tænk
Erhvervsliv

Hvordan gavner en virksomhed samfundet bedst? Milton Friedman skrev i 1970, at virksomheder har ét socialt ansvar, nemlig at øge deres profit. Det ville moderne virksomheder næppe slippe godt fra at have som CSR-strategi. I dette hæfte tager Martin Ågerup begrebet CSR under kritisk behandling.
Martin Ågerup tager udgangspunkt i konkrete eksempler. Han kommer bl.a. ind på velgørenhedskampagner, ulandsbistand og økologi med påvisning af de skævheder, der er imellem (gode) intentioner og faktiske effekter.
Relateret artikel
Hvordan man ikke hjælper verdens fattigste
26. november 2025
Vesten har ingen ”klimagæld”. Præmissen for ”klimagæld” er nemlig grundlæggende forkert.
Relateret artikel
Affaldsgebyrerne er steget med 50 pct. siden 2019
13. november 2025
Analysen viser, at husholdninger i gennemsnit kan spare 1.050 kr. årligt på affaldsgebyr, som er steget 50 % siden 2019, selv med forskelle i service.
Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning
I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.