I det hele taget er det bemærkelsesværdigt, hvor ukritiske medierne også har været i forhold til diverse udsagn om, hvor stor manglen på arbejdskraft i den offentlige sektor bliver i fremtiden. Prognoser for behovet for arbejdskraft i fremtiden er meget afhængige af, hvilke forudsætninger der lægges til grund, og dermed kan man opnå meget varierende resultater, som man eksempelvis kan se i fremskrivninger af behovet for sygeplejersker fra henholdsvis Region Hovedstaden, KL og Dansk Sygeplejeråd, hvor sidstnævnte naturligvis tegner det mest pessimistiske billede af udviklingen i manglen på sygeplejersker. Det er problematisk, at de mest pessimistiske forudsigelser ikke udfordres mere i pressen – blandt andet fordi det i forhold til valget af politiske løsninger er afgørende, hvorvidt manglen på sygeplejersker er et midlertidigt eller et mere permanent problem.
Jeg kan komme i tanke om to gode forklaringer på, hvorfor der mangler en mere kritisk tilgang i velfærdsjournalistikken til ressourceforbruget i den offentlige sektor. For det første mangler der ofte data, der gør det muligt at komme yderligere til bunds i problemerne på velfærdsområdet. Et fremragende eksempel på dette er, da Berlingske i 2020 i forlængelse af en TV 2-dokumentar om omsorgssvigt på et plejehjem i Aarhus Kommune forsøgte at komme til bunds i, hvorvidt problemerne kunne være forårsaget af besparelser – som nogen hævdede.
Det måtte man simpelthen opgive, da denne type informationer ikke kan udledes af de kommunale regnskaber. Det er faktisk i sig selv en skandale, at journalister og andre borgere ofte ikke kan få denne type relevante oplysning om, hvordan deres skattepenge bruges i landet med det højeste skattetryk i OECD. Det burde i sig selv være værdigt til en avisoverskrift eller to, at man tillader, at den offentlige sektor opretholder denne mangel på gennemsigtighed i opgaveløsning og ressourceforbrug.
En anden oplagt forklaring på, at der i høj grad mangler en mere kritisk og dybdeborende tilgang i velfærdsjournalistikken, kan være, at der er mangel på ressourcer hos de danske medier. Dette problem er formentlig særligt relevant for dagbladene, der desværre gennem mange år har haft faldende oplagstal, samtidig med at kravet til mængden af nyhedshistorier stiger, da man nu både har den daglige papiravis og avisens hjemmeside, og sidstnævnte helst skal opdateres med nyheder mange gange dagligt. Oveni kommer aktiviteter på sociale medier, podcasts med mere.
Der er efter min overbevisning ikke udsigt til, at vi på kort sigt får den kritiske dybdeborende velfærdsjournalistik, som man kunne ønske sig. Vi kan dog komme et langt stykke ad vejen, hvis bare alle journalister ville følge to grundlæggende tommelfingerregler.
For det første bør man altid undersøge, om der er tilgængelige data, der kan belyse problemets generelle omfang, og hvis man ikke har tid til at grave dem frem selv, kan man i stedet ringe til en ekspert på området for at høre, om han/hun har fakta, der kan belyse sagen.
For det andet bør man altid stille sig på borgerens side – både som skatteyder og forbruger af velfærdsydelser. Dette indebærer først og fremmest, at man bør forholde sig kritisk til vurderinger og forslag fra fagforeningerne for de offentligt ansatte.
Fagforeninger er sat i verden for at varetage medlemmernes interesser, derfor bør man altid lægge til grund, at deres forslag til løsninger på problemer i velfærdssektoren først og fremmest har til formål at tilgodese fagforeningslederne selv og deres medlemmer. I den forbindelse er flere medarbejdere altid nummer ét på ønskelisten, da det giver mere behagelige arbejdsforhold for medlemmerne samt tilmed mere politisk magt og højere kontingentindtægter til fagforeningerne.
Det er derimod langtfra sikkert, at flere medarbejdere altid er løsningen på problemerne i velfærdssektoren. Eksempelvis har analyser fra Det Økonomisk Råd og Vive påvist, at flere ressourcer formentlig ikke giver bedre ydelser i børnehaver, folkeskolens matematikundervisning og gymnasier.
En fagforening, der ser et behov for flere penge til eget velfærdsområde, skal behandles med samme sunde skepsis, som hvis for eksempel et privat konsulenthus argumenterede for, at det offentlige skulle hyre flere konsulenter. Forhåbentligt ville ingen journalist med respekt for sig selv agere ukritisk mikrofonholder over for en sådan anbefaling.
Danske journalister er faktisk på andre områder fantastisk gode til at tjekke fakta og stille kritiske spørgsmål, gudskelov. For eksempel til, hvorvidt man i den finansielle sektor varetager bankens eller kundernes interesser. Det er sådan set bare denne gode praksis, som jeg i høj grad savner på velfærdsområdet.
Bragt i Jyllands-Posten den 28. november 2022