Hent Analysen
I dette notat analyserer vi sammenhængen mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og skolernes rammevilkår og faglige resultater.
Udgivet d.
21. april 2021 - 10:48
Analyse
Børn
Uddannelse
I dette notat analyserer vi sammenhængen mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og skolernes rammevilkår og faglige resultater. Vi finder, at følgende faktorer kan forklare forældrenes tilfredshed med de kommunale folkeskoler:
Desuden viser analysen, at der er en statistisk signifikant tendens til, at forældrene er mere tilfredse med folkeskolerne i kommuner med en borgerlig borgmester.
Vi har også testet ressourceforbrugets betydning for forældretilfredsheden. Her finder vi, at der enten er ingen eller en negativ sammenhæng mellem ressourceforbrug og forældretilfredshed. Det er bemærkelsesværdigt, at der hverken på kommunalt niveau eller på skoleniveau er en positiv statistisk signifikant sammenhæng mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og ressourceforbruget. Det kunne i den forbindelse være nærliggende at tænke, at den manglende sammenhæng skyldes, at ressourcerne har en ”indirekte” virkning på forældretilfredsheden, der fungerer ved, at flere ressourcer også giver bedre resultater, der så igen giver større tilfredshed. En sådan sammenhæng bliver dog afkræftet i denne analyse, da der heller ikke er en betydende sammenhæng mellem ressourceforbruget og de faglige resultater.
I lyset af resultaterne i denne analyse kan det forekomme paradoksalt, at politikerne er så fokuserede på ressourceforbruget i folkeskolen, som det eksempelvis kommer til udtryk i aftalen om finansloven for 2020, jf. Finansministeriet (2019). Vi opstiller i denne analyse en række mulige forklaringer på dette paradoks:
Uanset hvad der er årsagen til det politiske fokus på ressourceforbruget i folkeskolen, må policy-anbefalingen på baggrund af denne analyse være, at der i skolepolitikken af hensyn til forældrene bliver fokuseret langt mindre på at øge ressourceforbruget og langt mere direkte på bedre skoleledelse, lærernes trivsel, lærernes faglighed og elevernes faglige resultater.
___________________________________________________________
Se forældretilfredsheden ned på skole-niveau (Excel-fil)
Læs hele analysen (PDF-fil)
I dette notat analyserer vi sammenhængen mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og skolernes rammevilkår og faglige resultater.
Det er på højde tid, at man går fra snak om bedre data på socialområdet til konkret handling. Der er ingen vej udenom, hvis man ønsker reelle forbedringer for de socialt udsatte.
Når institutioner, der burde være sikre og trygge baser for vores børn, forvandles til steder præget af kaos og omsorgssvigt, er der noget alvorligt galt.