Hent Analysen
Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at skabe faglige resultater for pengene.
Udgivet d.
10. august 2024 - 08:00
Analyse
Kommuner & regioner
Offentlige udgifter
Uddannelse
En ny analyse fra CEPOS undersøger sammenhængen mellem kommunernes udgifter til folkeskolen og deres evne til at løfte elevernes karaktergennemsnit ud over det, som man kunne forvente på baggrund af deres forældres indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Konklusionen er klar – der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at skabe faglige resultater for pengene.
“Der kan frigøres store beløb, hvis kommunerne med de mindst produktive skoler tager ved lære af de bedste sammenlignelige kommuner. De frigjorte midler kan geninvesteres på en mere produktiv måde i skolerne, med henblik på at løfte eleverne fagligt. Alternativt kan midlerne også gives tilbage til borgerne i form af skattelettelser eller bruges på at forbedre andre velfærdsområder i kommunerne,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Hvis alle kommuner havde et lige så veldrevet skolevæsen som de mest produktive sammenlignelige kommuner, kunne der frigøres et sted mellem 3,8 og 5,2 milliarder kroner uden at påvirke de faglige resultater, viser analysen fra CEPOS.
Der kører løbende debatter om, at folkeskolen mangler penge til bedre undervisning, men CEPOS´ analyse viser, at flere penge ikke er en forudsætning for at gøre det bedre, da der store forbedringsmuligheder indenfor de nuværende økonomiske rammer.
“Det er vigtigt at have fokus på skolernes evne til at bruge de nuværende ressourcer til at løfte eleverne fagligt, da det har stor betydning for elevernes fremtidige muligheder for uddannelse og job,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, og fortsætter:
”Desuden er basale kundskaber og færdigheder en forudsætning for at man kan deltage og tage medansvar som borger i et samfund med frihed og folkestyre. Eksempelvis skal man kunne læse og regne for at kunne orientere sig om og forholde sig kritisk til nyheder, politiske budskaber mv.”
Analysen viser ikke, hvad de mest produktive kommuner gør rigtigt, men den viser derimod hvilke sammenlignelige kommuner, der får de bedste resultater for pengene. De enkelte kommuner kan bruge oversigten i analysen til at finde ud af, hvem de skal snakke med for at tage ved lære af deres måde at drive skolerne på.
Analysens væsentligste resultater er:
Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at skabe faglige resultater for pengene.
»Børnenes statsminister«, Mette Frederiksen, står næppe stærkt hos familierne. Børn mistrives stadig, gymnasieelever strejker og forældrene afkræves både at arbejde længere og få flere børn. Måske det var på tide med et liberalt alternativ til familiepoli
Det er godt, at de dygtigste lærere og sygeplejersker stadig gider gå på arbejde, for de får ingen særlig belønning for deres særlige indsats.