Hent Analysen
Regeringen har tidligere tilkendegivet, at de ønskede politisk at fremtvinge en mere blandet elevsammensætning i folkeskolen. Analysen viser hvor mange elever, der potentielt ville rammes.
Udgivet d.
27. september 2022 - 13:49
Analyse
Befolkning
Demokrati
Uddannelse
Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har tidligere tilkendegivet, at regeringen ville præsentere en model, der skulle øge antallet af skoler med en mere blandet elevsammensætning. Udmeldingen kom i starten af 2022 og omtrent samtidig med udgivelsen af henholdsvis en analyse fra AE-rådet og bogen ”Fællesskaberen” af uddannelsesordfører Jens Joel (S), der begge omhandler elevfordelingen i grundskolen.
Den 21. september 2022 sagde undervisningsministeren i Berlingske, at regeringen alligevel ikke vil komme med et forslag til en central elevfordelingsmodel, da man i stedet vil lade det være op til kommunerne at arbejde videre med at sikre en mere blandet elevsammensætning. Det fremgår således af aftalen mellem regeringen og KL og kommunernes økonomi i 2023:
”Regeringen og KL er enige om, at en blandet elevsammensætning kan bidrage positivt til både integrationen og sammenhængskraften bredt set. Parterne har derfor en fælles målsætning om, at folkeskolerne i videst mulige omfang skal have en elevsammensætning, der afspejler befolkningssammensætningen i det omkringliggende samfund. Derfor vil kommunerne på baggrund af hidtidige erfaringer fortsætte arbejdet for at nedbringe antallet af skoler, hvor elevsammensætningen afviger væsentligt fra det omkringliggende samfund. Parterne vil drøfte behovet for mere fleksible regler for at indfri målsætningen om elevsammensætning. Parterne vil desuden gøre status på arbejdet frem mod ØA24.”
Af artiklen i Berlingske fra den 21. september 2022 fremgår det desuden, at undervisningsministeren først på længere sigt – formentlig først efter et valg – vil komme med mere konkrete udmeldinger om, hvad det vil sige, at elevsammensætningen afspejler det omkringliggende samfund. Tilsvarende vil det først på længere sigt blive fastlagt, hvordan reglerne kan gøres mere fleksible, og hvordan man vil følge op på arbejdet.
Borgerne kan således ikke umiddelbart inden et folketingsvalg danne sig et overblik over, hvad regeringens målsætning om en mere blandet elevsammensætning kan forventes at få konsekvenser på henholdsvis lands- og kommuneplan. Derfor har CEPOS har i denne analyse beregnet antallet af elever, der skal flyttes til en anden folkeskole, hvis der skal være en mere blandet elevfordeling mellem folkeskolerne. Beregningerne tager udgangspunkt i modellerne fra ovennævnte analyser og ministerens politiske udmeldinger vedrørende rammerne for en ny elevfordelingsmodel. Resultaterne er følgende:
Regeringen har tidligere tilkendegivet, at de ønskede politisk at fremtvinge en mere blandet elevsammensætning i folkeskolen. Analysen viser hvor mange elever, der potentielt ville rammes.
ABCepos: Danmark har et fleksibelt arbejdsmarked med høj jobomsætning.
Der er en meget klar korrelation mellem offentlig gældskvote og graden af korruption i EU-landene.