I analysen indgår det samlede resultat for hver af de fem modeller, der giver forbedringspotentialer fra 10 pct. og op til 14 pct. af de samlede udgifter til den kommunale ældrepleje på landsplan.
Vi har dog i analysen kun valgt at præsentere resultaterne for de enkelte kommuner i den model, der giver det mindste forbedringspotentiale, da vi ønsker at anlægge en konservativ – i betydningen forsigtig – tilgang til kommunernes forbedringspotentiale. Her kan jeg dog berolige Orth og Mondorf med, at forbedringspotentialet for Rudersdal ligger utroligt stabilt på samme høje niveau, uanset hvilken af de fem modeller vi anvender.
Jeg er enig med Orth og Mondorf i, at det naturligvis af mange årsager ville have været godt, hvis vi havde brugertilfredshedsundersøgelser for ældreplejen på kommune- og institutionsniveau, men det har vi ikke. Der er dog en del, som taler for, at det ikke ville rykke afgørende ved vores resultater.
For det første måler vi jo bl.a. indsatsen på antal timers hjemmehjælp og antal timers hjemmesygepleje pr. ældre borger i kommunen, og det kan i den forbindelse diskuteres, om det koster mere at levere en times god hjemmehjælp end en times dårlig hjemmehjælp. For det andet er der på andre kommunale velfærdsområder, hvor vi har brugertilfredshedsundersøgelser (daginstitutioner og folkeskoler) – ingen sammenhæng mellem ressourceforbrug og brugertilfredshed.
Der er således ikke noget, der tyder på, at der er væsentlige skævheder i vores analyse. Rudersdal Kommune kan altså roligt gå i gang med at lede efter effektiviseringer, og selv hvis det kun lykkes dem at finde halvdelen af de 157 mio. kr. i forbedringspotentiale, vil der stadig være tale om en meget betydelig forbedring af ældreplejen i Rudersdal.
Bragt i JP den 31. januar 2024