Men herefter vendte udviklingen. Andelen, som sætter frihed over lighed, er i 2007 tilbage på niveau med målingen fra 1981. Andelen, der sætter lighed over frihed, når op på et historisk højt niveau i 2007 . Vi har ikke data for senere år.
Det tidsmæssige sammenfald mellem Venstres kursskifte og de ændrede holdninger i befolkningen er påfaldende, men beviser naturligvis ikke en sammenhæng. Det forekommer dog sandsynligt, at en sådan sammenhæng findes. Den lighedsorienterede retorik fra de borgerlige, og især Venstre, sendte et klart signal til befolkningen, meningsdannere, lederskribenter, menige folketingsmedlemmer osv. om, at øget omfordeling bør være en central politisk målsætning. Det flytter holdninger.
Mange vælgere danner deres holdning ud fra, hvad de politikere, de støtter og stoler på, argumenterer for. Det gælder i særdeleshed de mange loyale partisoldater, som lader partiledelsen formulere den konkrete politik, som baglandet så vælger at gå ind for. Men det gælder også andre vælgere.
Politisk kan man reelt ikke kan gøre ret meget for at øge ligheden uden at komme i konflikt med andre væsentlige liberale målsætninger. Omvendt vil de fleste effektive tiltag, som øger den personlige frihed, det private initiativ, private investeringer, produktivitet og vækst også kunne føre til øget ulighed – selvom nogle også kan føre til det modsatte.
Ulighedsdebatten er en illustration af et bredere problem: Venstre har med sin retorik formentlig flyttet befolkningens holdninger væk fra en liberal position. I ulighedsspørgsmålet repræsenterer den liberale position et fokus på lige muligheder (ikke lige resultater) og på, at omfordeling så vidt muligt skal afgrænses til at komme dem til gode, der ikke kan klare sig selv. Venstre rykkede sig selv og store dele af deres vælgere over imod en position med fokus på skabelse af generel lighed i indkomst mellem alle borgere via statslig omfordeling. På langt sigt vil det styrke de røde partiet og svække de blå.
Ligegyldig hvor rød Venstre gør sin retorik på dette felt, vil man ikke kunne konkurrere med de røde på en rød dagsorden. Det gælder i stedet om at skabe en blå dagsorden. Det samme kan siges på andre områder. De blå partier kan ikke konkurrere med de røde om at føre planøkonomisk klimapolitik, for eksempel. Ikke desto mindre er dét, hvad de har forsøgt – her i øvrigt med de konservative i spidsen i en årrække. Det har været en katastrofe for det borgerlige Danmark på længere sigt – og i øvrigt for Danmark som sådan.
Det er ikke kun fordelingspolitisk, at Venstres bevægelse i rød retning har påvirket vælgerne til at bevæge sig i samme retning. Professor Peter Kurrild-Klitgaard når frem til en tilsvarende konklusion for vælgernes holdninger mere generelt i en artikel i tidsskriftet Økonomi & Politik fra 2011, hvor han konkluderer: »Kulturkampens forestilling om, at man skulle påvirke vælgernes grundlæggende holdninger i en mere liberal retning, holder overhovedet ikke.« Han uddyber:
»Rune Slothuus har via eksperimenter vist, hvorledes vælgernes holdninger i realiteten bliver påvirket af de positioner, som politikerne indtager (Slothuus, 2010). Hvis »afsenderen« er vellidt, påvirker det nogle vælgere til at synes bedre om de budskaber, der associeres med »afsenderen«. Set i dette perspektiv er det plausibelt, at kombinationen af kontraktpolitik og den i praktisk politik og daglig retorik førte kulturkamp i virkeligheden har flyttet de borgerlige vælgere til venstre i det politiske spektrum. Det er tillige en hypotese, der er konsistent med andres observation på baggrund af lignende data: at det ikke er vælgerne generelt, eller de venstreorienterede vælgere, der er rykket mod venstre, men derimod de højreorienterede.«
Den borgerlige krise må forstås i lyset af den indsigt, at partier og vælgere ikke agerer uafhængigt af hinanden, men tværtimod påvirker hinanden. Det havde Venstre enten ikke indset, da man lagde kursen om i 1999, eller også var man ligeglad med de langsigtede konsekvenser, fordi man tænkte kortsigtet.
Vi lever nu med de langsigtede konsekvenser. Ikke kun vælgerne har flyttet sig. Det har de andre partier også. Dansk Folkepartis bevægelse i rød retning skal ses i relation til Venstres bevægelse i samme retning. DF skal ligge et pænt stykke til venstre for partiet Venstre. Når Venstre flytter sig, må DF også gøre det. Tilsvarende, når en stor gruppe af de borgerlige vælgere flytter sig, må DF også flytte sig. Når partiet, der kalder sig ”Danmarks liberale parti” ikke længere støtter liberale mærkesager, skabes der plads til dannelsen af et nyt liberalt parti, Liberal Alliance. Dét, at Fogh Rasmussen opgav liberale principper til fordel for kortsigtet vælgeroptimering i 1999, er kimen til hele denne udvikling.
Min næste blog handler om, hvordan alt dette førte til den borgerlige parlamentariske krise i perioden 2015-19.
__
Dette er sjette blog i en sommerserie på otte blogs om den borgerlige krise og veje ud af den. Læs mere her:
1: Den borgerlige krise: 20 år med for mange fokusgrupper og for lidt politisk nytænkning
2: Den borgerlige krise: Foghs transformation af Venstre var unødvendig og svækkede det borgerlige Danmark på langt sigt
3: Den borgerlige krise: Kulturkampen, som ikke blev ført, og kontraktpolitikkens udtørring af den borgerlige nytænkning
4: Lars Løkke: Flotte resultater i 2009-11. Men 2015-19 udstiller tabt evne til at argumentere for borgerlig politik som andet end krisehåndtering
5: Ny Alliance var et liberalt oprør, der satte skub i den liberale reformdagsorden
6: Partiet Venstre har gjort de borgerlige vælgere mere venstreorienterede
7: Dansk Folkepartis og Liberal Alliances rolle i den parlamentariske krise for det borgerlige Danmark 2015-19.
8: De borgerlige har ikke længere indvandring som trumfkort og må derfor udvikle nye blå trumfkort på velfærd, skat og klima