Ved valget af et dansk klimamål for 2035 bør der lægges vægt på
- At Danmark opfylder sine internationale forpligtelser, hvilket vil sige at leve op til
byrdefordelingskravet fra EU.
- At målet flugter med det internationale aftalesystem
- At undgå målmæssig dobbeltregulering, hvilket bl.a. vil sige udledninger fra dansk
jord allerede reguleret direkte af EU ikke omfattes af et yderligere nationalt
klimamål (udledninger fra ETS).
- At undgå dobbeltregulering og omfattende lækage, således at reduktioner i
Danmark modsvares af større udledninger i andre lande.
- At målet peger frem mod langsigtede mål, dvs. klimaneutralitet i 2050 (som er
både dansk og EU-mål), således at suboptimering af delmål ikke gør vejen til det
langsigtede mål vanskeligere og dyrere.
Det indebærer, at Danmark bør bryde med flere elementer af det hidtidige 70 pct. for
2030.
- Det danske 2035-mål bør svare til det danske byrdefordelingskrav i EU. Ideelt set
bør også byrdefordelingskravet falde helt bort, hvis alle udledninger omfattes af
EU’s kvotesystemer (kun landbruget er endnu ikke besluttet omfattet af
kvotesystemerne).
- Danmark bør ikke have et selvstændigt mål for udledninger omfattet af
kvotesystemerne. Kvotesystemet bevæger sig imod fuld lækage. Derfor vil
selvstændige danske mål være et tomt slag i luften og skabe tilsvarende større
udledninger i andre EU-lande.
- Danmark bør ikke have et forbrugsbaseret klimamål. Det strider imod det
internationale aftalesystem og vore internationale forpligtelser, og vi råder ikke
over effektive redskaber til at måle eller nedbringe udledningerne.
- Hvis der er politisk ønske om en dansk klimapolitik, som går videre end EU-kravene, bør det realiseres ved at annullere CO2-kvoter. I et bindende kvotesystem
har kvoteannullering fuld effekt på EU’s udledninger, mens nationale reduktioner
inden for kvotesystemet medfører fuld lækage.