Boks 3. Uddrag fra interview med leder for visitation og koordination, Bente G. Johansen, i Solrød Kommune (gennemsnitligt fravær på 23,3 dagsværk pr. ansat, 2018)
”Over det sidste år har vi arbejdet målrettet med at nedbringe sygefraværet. Vi har lært, at der er en række forskellige årsager til, at vores medarbejdere har et højt sygefravær. Nogle steder har vi ikke haft det rigtige personale, andre steder har det ikke været de rigtige opgaver, eller også har opgaverne været for store. Vi arbejder på at håndtere de udfordringer, og det har allerede haft betydning for fraværet.
Overordnet følger vi en nærheds- og trivselspolitik for at nedbringe sygefraværet. En af de ting, vi arbejder på, er at etablere ’nærledelse’. I en periode havde vi for få ledere – og generelt for få ansatte – og samtidigt var vi udfordret af, at vi skulle følge med den demografiske udvikling. Men i 2019 fik vi etableret et lederteam, og vi har en stærk forventning til, at det vil knækket koden i forhold til at øge vores medarbejderes trivsel. I 2020 vil vi begynde mere målrettet at arbejde med særlige indsatsområder – det handler specielt om motivation, ansvar og ledelse for både den enkelte medarbejder og lederne. Derfor starter vi året med en trivselsanalyse blandt vores medarbejdere.
En anden ting vi arbejder på, er løbende at sikre en god dialog med vores medarbejdere. Det ligger i vores politik at indkalde medarbejdere med højt sygefravær til trivselssamtaler. Derudover har vi sygefraværsopfølgninger, hvor man bliver indkaldt til en sygefraværssamtale, hvis man har flere enkeltstående sygedage eller -perioder. Har man fx sammenlagt 8 sygefraværsdage inden for 6 måneder, 14 dage inden for 9 måneder og 21 dage inden for 12 måneder, indkaldes den pågældende medarbejder til samtale. Hvis man er langtidsfraværende, bliver man kontaktet og indkaldt til samtale, hvor man vurderer fra samtale til samtale, hvordan man kan komme tilbage bedst muligt. Der er selvfølgelig forskellige årsager, men vi arbejder systematisk med at få medarbejderen tilbage.
Endeligt forsøger vi at sikre et fleksibelt arbejde, og tilrettelægge arbejdet i hjemmeplejen på en tilfredsstillende måde. Velvidne, at vi har svært ved at tage de samme hensyn, som i en administrativ funktion, eftersom vores kerneopgaver skal løses udefra.”
Kilde: Interview fortaget af CEPOS.