CEPOS logo

Teknisk notat om metoden bag undervisningseffekt

Udgivet d.

21. februar 2008 - 12:53

Analyse

Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en OLS regressionsmodel. I dette notat redegøres for, hvilke data der er anvendt, hvorledes modellen er specificeret. Alternative specifikationer diskuteres ligeledes. Endelig præsenteres parameter estimater for den anvendte model, og for alternative specifikationer. Parametrene angiver sammenhængen mellem de anvendte forklarende variabler (forældres uddannelse, indkomst mv.) og karaktererne.

Hent Analysen

Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en OLS regressionsmodel.

Relateret artikel

Gymnasieelever føler sig pressede, selvom de har det godt med både undervisningen og kammeraterne

26. august 2025

I denne analyse ser vi på udviklingen i trivslen blandt unge på de gymnasiale ungdomsuddannelser, og på hvad der kan forklare forskellene i trivselsniveauet på tværs af skolerne.

Relateret artikel

Stor forskel mellem skriftlige årskarakterer og eksamenskarakterer på landets gymnasier

4. august 2025

Karakterforskelle mellem prøve- og årskarakterer på landets gymnasier 2012-2024

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed