Teknisk notat om metoden bag undervisningseffekt
Udgivet d.
21. februar 2008 - 12:53
Analyse
Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en OLS regressionsmodel. I dette notat redegøres for, hvilke data der er anvendt, hvorledes modellen er specificeret. Alternative specifikationer diskuteres ligeledes. Endelig præsenteres parameter estimater for den anvendte model, og for alternative specifikationer. Parametrene angiver sammenhængen mellem de anvendte forklarende variabler (forældres uddannelse, indkomst mv.) og karaktererne.
Forfatter
Relateret artikel
Gymnasieelever føler sig pressede, selvom de har det godt med både undervisningen og kammeraterne
26. august 2025
I denne analyse ser vi på udviklingen i trivslen blandt unge på de gymnasiale ungdomsuddannelser, og på hvad der kan forklare forskellene i trivselsniveauet på tværs af skolerne.
Relateret artikel
Stor forskel mellem skriftlige årskarakterer og eksamenskarakterer på landets gymnasier
4. august 2025
Karakterforskelle mellem prøve- og årskarakterer på landets gymnasier 2012-2024
Støt os
En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"