Det er på trods af vores høje skatteniveau, at vi har en god konkurrenceevne – ikke på grund af det
Både geopolitisk og handelspolitisk befinder vi os i usikre tider. Hvorfor ikke styrke dansk økonomi strukturelt, så vi kan modstå lidt af hvert?
Udgivet d.
26. februar 2018 - 11:22
ABCepos
Kommuner & regioner
Produktivitet
Valget af personer til at besætte bestyrelsesposterne i kommunale selskaber begrundes ifølge kommunerne selv kun i begrænset omfang med faglig indsigt eller ledelseserfaring. Kun i 28 pct. af tilfældene angives forsyningssektorfaglige kompetencer og kun 10 pct. nævner ledelsesmæssige kompetencer.
Derimod udpeges bestyrelsesmedlemmer i høj grad som led i konstitueringer og som indirekte aflønning af almindeligt politisk arbejde. 26 pct. angiver direkte kommunale konstitueringer som baggrund for at besætte dem. Det vigtigste kriterium er angivet som kommunalbestyrelseserfaring (60 pct.), jf. figuren.
Anvendelsen af bestyrelsesposter i kommunale selskaber som led i konstitueringer og til at skabe aflønning af almindeligt politisk arbejde risikerer at gå ud over effektivitet og ledelse af disse selskaber. Ifølge såvel Regeringen og Produktivitetskommissionen er der et betydeligt effektivitetspotentiale i forsyningssektoren. Generelt strider offentligt ejerskab mod behovet for armslængde mellem drift, indkøb og regulering, og manglende kompetence og fokus i bestyrelserne kan forstærke problemet. Det taler for at afhænde de kommunalt ejede forsyningsselskaber. I det omfang kommunerne fortsat driver selskaber, bør bestyrelseshonorarer modregnes i det almindelige vederlag for kommunalpolitikere, således som Vederlagskommissionen foreslog. Bestyrelsesmedlemmerne bør udpeges efter dokumenterede kompetencer.
Både geopolitisk og handelspolitisk befinder vi os i usikre tider. Hvorfor ikke styrke dansk økonomi strukturelt, så vi kan modstå lidt af hvert?
Det frie råderum er estimeret til 51 mia. kr., når der korrigeres for reservationer, indgåede aftaler og demografisk træk.