CEPOS logo

Udvikling i trivsel og faglighed i grundskolen efter COVID-19

Udgivet d.

17. marts 2025 - 11:17

Analyse

Børn

Uddannelse

Resumé

I denne analyse belyser vi udviklingen i faglighed og trivsel på de danske grundskoler på institutionsniveau fra årene før COVID-19-pandemien til årene efter.

Vores opgørelse viser følgende:

Store forskelle i udviklingen i skolernes faglighed efter COVID-19

  • Variationerne i udviklingen i skolernes faglige løfteevne (undervisningseffekt) før og efter COVID er markante, med forskelle fra et fald på 0,87 karakterpoint til en stigning på 0,91 karakterpoint. Dette viser, at nogle skoler har oplevet forbedringer trods pandemiens udfordringer, mens andre har haft betydelige udfordringer.

Trivslen er lavere efter COVID-19

  • Den gennemsnitlige trivsel er faldet på 96 pct. af skolerne, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel efter pandemien.
  • Der er betydelig variation mellem skolerne. På skolen med det største fald er trivslen (værdien af trivselsindikatoren[1]) faldet med 13 pct. På skolen med den største stigning er trivslen steget med 5 pct.

Ovenstående resultater understreger, at COVID-19-pandemien ser ud til at have haft en meget varierende effekt på skolerne. Det vil således være yderst relevant for forældrene at vide, hvordan deres børns skole har klaret sig i forhold til at overvinde udfordringer i forbindelse med nedlukning, hjemmeundervisning mv. under COVID-19. På den baggrund har vi opgjort udviklingen for samtlige skoler, som fremgår af bilagene til denne notits.

[1] Trivslen opgøres på den skala fra 1-5, hvor 5 er den højeste trivsel

 

Se udviklingen i hhv. trivsel og faglighed (undervisningseffekt) for dit barns skole i tabellerne nedenfor.

Hent Analysen

Trivslen er faldet på 96 procent af landets grundskoler efter COVID-19, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel.

Relateret artikel

Gymnasieelever føler sig pressede, selvom de har det godt med både undervisningen og kammeraterne

26. august 2025

I denne analyse ser vi på udviklingen i trivslen blandt unge på de gymnasiale ungdomsuddannelser, og på hvad der kan forklare forskellene i trivselsniveauet på tværs af skolerne.

Relateret artikel

Stor forskel mellem skriftlige årskarakterer og eksamenskarakterer på landets gymnasier

4. august 2025

Karakterforskelle mellem prøve- og årskarakterer på landets gymnasier 2012-2024

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed