Hent Analysen
Trivslen er faldet på 96 procent af landets grundskoler efter COVID-19, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel.
Udgivet d.
17. marts 2025 - 11:17
Analyse
Børn
Uddannelse
I denne analyse belyser vi udviklingen i faglighed og trivsel på de danske grundskoler på institutionsniveau fra årene før COVID-19-pandemien til årene efter.
Vores opgørelse viser følgende:
Store forskelle i udviklingen i skolernes faglighed efter COVID-19
Trivslen er lavere efter COVID-19
Ovenstående resultater understreger, at COVID-19-pandemien ser ud til at have haft en meget varierende effekt på skolerne. Det vil således være yderst relevant for forældrene at vide, hvordan deres børns skole har klaret sig i forhold til at overvinde udfordringer i forbindelse med nedlukning, hjemmeundervisning mv. under COVID-19. På den baggrund har vi opgjort udviklingen for samtlige skoler, som fremgår af bilagene til denne notits.
[1] Trivslen opgøres på den skala fra 1-5, hvor 5 er den højeste trivsel
Se udviklingen i hhv. trivsel og faglighed (undervisningseffekt) for dit barns skole i tabellerne nedenfor.
Trivslen er faldet på 96 procent af landets grundskoler efter COVID-19, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel.
Trivslen hos eleverne i folkeskolen har været faldende siden de første trivselsmålinger blev gennemført skoleåret 2014/2015. Det gennemsnitlige niveau for alle elever er faldet, og en større andel af eleverne har en trivsel på middel og derunder.
Analyse af tilfredshed med hjemmepleje viser, at brugerinddragelse er det vigtigste for de ældre, hvilket understreger vigtigheden af, at de ældre bevarer den størst mulige indflydelse og frihed i forhold til indretningen af deres tilværelse.