Hent Analysen
Trivslen er faldet på 96 procent af landets grundskoler efter COVID-19, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel.
Udgivet d.
17. marts 2025 - 11:17
Analyse
Børn
Uddannelse
I denne analyse belyser vi udviklingen i faglighed og trivsel på de danske grundskoler på institutionsniveau fra årene før COVID-19-pandemien til årene efter.
Vores opgørelse viser følgende:
Store forskelle i udviklingen i skolernes faglighed efter COVID-19
Trivslen er lavere efter COVID-19
Ovenstående resultater understreger, at COVID-19-pandemien ser ud til at have haft en meget varierende effekt på skolerne. Det vil således være yderst relevant for forældrene at vide, hvordan deres børns skole har klaret sig i forhold til at overvinde udfordringer i forbindelse med nedlukning, hjemmeundervisning mv. under COVID-19. På den baggrund har vi opgjort udviklingen for samtlige skoler, som fremgår af bilagene til denne notits.
[1] Trivslen opgøres på den skala fra 1-5, hvor 5 er den højeste trivsel
Se udviklingen i hhv. trivsel og faglighed (undervisningseffekt) for dit barns skole i tabellerne nedenfor.
Trivslen er faldet på 96 procent af landets grundskoler efter COVID-19, hvilket viser en bred oplevet nedgang i elevernes trivsel.
Regeringen har lovet at præsentere en folkesundhedslov i 2026, der skal styrke kommunernes indsats inden for forebyggelse.
Næstformand i 3F, Tina Christensen, kritiserer i Børsen den 28. marts Cepos for at ville nedlægge Arne-pensionen: “Om det regner, sner eller stormer, så er svaret fra Cepos og ligesindede: Skær i de slidte arbejderes rettigheder.”