CEPOS logo

www.karakter.dk – mere åbenhed og gennemsigtighed

Udgivet d.

10. december 2005 - 20:26

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Der er bred opbakning til at offentliggøre skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve, som CEPOS gjorde det for 9. klasses afgangsprøve i 2004, og som CEPOS endnu engang har gjort for karaktergennemsnittet i 2005. Et flertal blandt forældre til skolesøgende børn på 56 pct. er tilhængere af, at man bør kunne sammenligne skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve. Det viser en meningsmåling udført af analyseinstituttet CATINÉT for tænketanken CEPOS. Meningsmålingen viser endvidere, at 58 pct. af danskerne vil have resultaterne fra de nye nationale tests i folkeskolen offentliggjort. Blandt forældre med børn i skolealderen ønsker hele 72 pct., at kommunerne informerer om, hvordan den enkelte skole klarer sig i de nationale tests. Dermed er danskerne uenige med et folketingsflertal, som i september besluttede, at resultaterne fra de nationale tests ikke skulle offentliggøres. Undersøgelsen viser endvidere, at mange forældre føler sig dårligt informeret om kvaliteten af undervisningen. CEPOS mener, at hvis børn og forældre fuldt ud skal kunne udnytte det frie valg på skoleområdet, bør man udvikle og offentliggøre en klar landsdækkende standard for landets skoler, som kan bruges til at sammenligne skolerne på alle områder.

Hent Analysen

Der er bred opbakning til at offentliggøre skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve, som CEPOS gjorde det for 9. klasses afgangsprøve i 2004, og som CEPOS endnu engang har gjort for karaktergennemsnittet i 2005.

Relateret artikel

Hvis man differentierer pensionsalderen, skal blandt andre sygeplejersker og pædagoger gå sidst på pension. Det er vel ikke meningen?

4. november 2024

Fastfryses pensionsalderen på 70 år for alle, vil det efterlade dansk økonomi i italienske tilstande. Omvendt er jeg heller ikke synderligt begejstret for en differentieret pensionsalder.

Relateret artikel

Hvor dygtige er skolerne i din kommune til at forbedre elevernes faglige niveau - se listen her

15. oktober 2024

CEPOS har beregnet grundskolernes undervisningseffekt 2023/24 på skoleniveau, der er et udtryk for skolernes evne til at løfte det faglige niveau for afgangselevenerne årgang 2023/24 i forhold til det man skulle forvente på baggrund deres socioøkonomiske

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed