Hvad siger den videnskabelige litteratur om klimaøkonomi?
Hvor ligger balancen mellem omkostninger af klimaforandringer og omkostninger til at bekæmpe dem? Hvad bør det koste at udlede drivhusgasser?
Udgivet d.
14. maj 2018 - 14:36
ABCepos
Offentlige investeringer
Offentlige udgifter
Transport
Det er flere steder blevet hævdet, at en letbane langs den københavnske Ring 3 vil skabe 36.500 arbejdspladserSe bl.a. https://presscloud.com/csp/vocast/message.csp?KEY=214260911706146 . Der er imidlertid ikke tale om en effekt af letbanen, men en opgørelse af effekten af de samlede investeringer langs letbanen i perioden 2011-2017, som er lavet af konsulenthuset IncentiveKilde: http://www.dinletbane.dk/media/1560/incentive-investeringsanalyse-2017.pdf . Investeringerne kan ifølge Incentive imidlertid ikke tilskrives letbanen, men skyldes ændrede præferencer, befolkningsvækst og økonomisk vækst. Det vurderer de på baggrund af en rapport fra DREAM-gruppen, hvor letbanen end ikke er nævnt.Kilde: http://www.dreammodel.dk/pdf/R2015_03.pdf
CEPOS har på baggrund af de samfundsøkonomiske analyser opgjort størrelsesordenen af de reelle beskæftigelseseffekter af letbanenKilde: CEPOS-notat: Ingen beskæftigelseseffekt af Letbanen på Ring 3. 2018. . Isoleret set er der et positivt bidrag til beskæftigelsen fra den nye infrastruktur på 55 fuldtidsbeskæftigede. Til gengæld er der et øget nettofinansieringsbehov i det offentlige, som alt andet lige vil medføre højere skatter. De højere skatter bidrager negativt og reducerer beskæftigelsen med 126 fuldtidsbeskæftigede.
Samlet set falder beskæftigelsen med 71 fuldtidsbeskæftigede.
Hvor ligger balancen mellem omkostninger af klimaforandringer og omkostninger til at bekæmpe dem? Hvad bør det koste at udlede drivhusgasser?
Hvis havvind skal være støttefri, skal man udbygge i den takt og det omfang, der er markedsmæssig interesse for det.