En stor del af Buurtzorgs succes er altså, at de har formået af konvertere kolde hænder i administrationen til varme hænder i ældreplejen. En lignende konvertering vil uden tvivl støde på stor modstand blandt de nuværende administrative medarbejdere i kommunerne, der står til at miste deres job eller skulle omskoles til ældrepleje, som jo ikke har været deres primære jobvalg.
Buurtzorg-modellen har opnået fantastiske resultater, for ud over mere tilfredse brugere er medarbejderne i ældreplejen også blevet mere tilfredse. Medarbejderne har også fået højere løn, som en naturlig konsekvens af, at de har øget effektiviteten i ældreplejen markant, hvilket har gjort, at den enkelte medarbejder producerer mere værdi, og dermed har virksomheden fået råd til at øge lønniveauet.
Alligevel kan Buurtzorg-modellen som nævnt forventes at støde på modstand fra både medarbejdere og faglige organisationer. I det eneste danske Buurtzorg-forsøg med en privat nonprofitleverandør af pleje oplevede direktøren for selskabet stor modstand i den kommunale organisation. De faglige organisationer har også som forventet udtrykt deres modstand mod delegation af ledelse mv. i projektet.
Hertil kommer, at alle de igangværende forsøg med Buurtzorg-modellen systematisk fravælger helt centrale elementer vedrørende gennemsigtighed i resultater, konvertering af varme til kolde hænder samt delegering af ledelsesansvar. Med andre ord: centrale elementer, der forklarer Buurtzorg-modellens succes.
Kommunalpolitikerne ser således ud til at være i gang med at gennemføre en Buurtzorg-light af kortsigtede politiske hensyn til at undgå uro fra medarbejderne, da balladen kommer her og nu, hvorimod de positive effekter af Buurtzorg-modellen for de ældre først vil vise sig på længere sigt, og der er altid kun maksimalt fire år til næste valg.
Buurtzorg-light-modellen vil ikke virke, da den til forveksling ligner de forsøg med organisering af hjemmeplejen i selvstyrende teams, der har været prøvet før. Eksempelvis var jeg selv tilknyttet et selvstyrende team, da jeg i midten af 1990’erne havde job som ferie- og weekendafløser i hjemmeplejen. Taberne bliver således endnu en gang de svage ældre, da de ikke får forbedringerne, der kræver en fuld model.
I Holland blev modellen implementeret af et privat nonprofitselskab, der ikke på samme måde var belastet af intern modstand fra centrale medarbejdergrupper. Derfor kunne det også være en del af løsningen i Danmark at lade private leverandører stå for afprøvning og implementering af Buurtzorg-modellen.
Man kommer således desværre ikke udenom, at markante forbedringer af ældreplejen ved implementering af Buurtzorg-modellen under alle omstændigheder kræver modige og vedholdende kommunalpolitikere, der ikke er bange for at blive upopulære hos medarbejderne, selv om de udgør en stor velorganiseret vælgergruppe. Vi må således håbe, at den type kommunalpolitikere findes på alle stemmesedlerne ved kommunalvalget den 16. november 2021 – er der sådan én i din kommune?