”Analysen viser, at der er et samfundsøkonomisk potentiale på 700 mio.kr. om året ved at sende hele driften i fri licitation. Der er ingen saglige grunde for fortsat at friholde dele af driften eller udskyde det med henvisning til signalproblemer eller særlige hensyn til DSB”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
”Der bør lægges en køreplan for at få togdriften i udbud i klumper, så alle strækninger kommer i udbud inden for en kortere tidshorisont, og man samtidig kan indhente erfaringer undervejs”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
”Der skal sikres armslængde mellem DSB og politikerne ved, at selskabet privatiseres og udover at udlicitere driften bør statens investeringer i baner og materiel revideres, så der kun investeres, hvor der er et klart samfundsøkonomisk overskud. Det gælder bl.a. de tvivlsomme investeringer i banen til Billund og forbindelsen ved Vejle Fjord”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.