CEPOS logo

Arbejdspapir 60: Kulturen i kommunerne afgør om budgettet bliver overholdt

Udgivet d.

20. december 2018 - 17:38

Arbejdspapir

Kommuner & regioner

Denne analyse af kommunernes evne til at overholde de planlagte budgetter, viser, at jo højere udgifts- eller serviceniveau der holdes i kommunen, jo mere er kommunen tilbøjelig til at overskride dens eget budget. Og jo dårligere budgetoverholdelse kommunen præsterede for året forud, jo mere er kommunen tilbøjelig til at overskride dens eget budget.

Kommunerne overholdt under ét deres budgetter for nettodriftsudgifterne for 2017. Der er endda et overskud på 4,9 mia. kr. svarende til 1,4 pct. Men det er bemærkelsesværdigt, at der blandt de 98 kommuner er en betydelig forskel på, i hvilken grad budgetterne overholdes. Blandt de 98 kommuner er der 21, som overskrider de budgetterede udgifter. Den kommune, som har det største overskud, er Samsø svarende til 14,9 pct. af budgettet. Omvendt er den kommune, som overskrider budgettet mest, Fanø med underskud svarende til 5,1 pct.

”Resultaterne afkræfter en tese om, at det er de økonomisk mest pressede kommuner, som er mest tilbøjelige til at overskride deres egne budgetter. Snarere synes budgetoverskridelser at hænge sammen med en kultur i kommunen og med en manglende evne eller vilje til løbende at tilpasse kommunens strukturer, så den forbliver økonomisk fornuftig at drive. Man har desværre nogle steder vænnet sig til, at budgetter behøver man ikke overholde. Det er et demokratisk problem, for kommunens borgere er blevet præsenteret for et budget, der jo skal vise dem, hvordan lokalpolitikerne prioriterer de lokale skattekroner. Derfor bør borgerne kunne stole på et sådant budget,” siger forskningschef i CEPOS, Henrik Christoffersen.

”Det er et problem, at kommunerne har tradition for at arbejde med en særdeles kommunevenlig revision, der slet ikke går til værks på samme kritiske måde, som Rigsrevisionen gør det på det statslige område. Folketinget, som jo sikrer finansieringen af kommunerne, bør etablere en egentlig kritisk revision i kommunerne. Og så bør den kommunale regnskabsaflæggelse gøres væsentlig skarpere. Ethvert børsnoteret aktieselskab af en størrelse svarende til en mellemstor dansk kommune må nødvendigvis aflægge regnskab hvert kvartal og stå på mål for årets resultat. Kommunerne bør kunne leve op til samme krav om gennemsigtighed som disse selskaber,” siger Henrik Christoffersen.

Her kan du se de enkelte kommuners budgetoverholdelse i 2016 og 2017 målt på nettodriftsudgifter. Bemærk: Et positivt tal betyder, at kommunen overskrider budgettet. 

De enkelte kommuners budgetoverholdelse i 2016 og 2017 målt på nettodriftsudgifter

 

2016

2017

 

Abs. Oversk.

Pct. overs.

Abs. Oversk.

Pct. overs.

Albertslund

22418

1,05

11265

0,52

Allerød

-44073

-3,24

-54058

-3,87

Assens

2807

0,11

3154

0,12

Ballerup

-80294

-2,22

14095

0,39

Billund

-68617

-4,07

-16583

-0,96

Bornholm

-101057

-3,72

-5499

-0,2

Brøndby

-84301

-3,12

-99207

-3,59

Brønderslev

-57177

-2,54

-44221

-1,94

Dragør

97487

13,95

-6678

-0,81

Egedal

-66193

-2,79

-69684

-2,91

Esbjerg

-296738

-4,12

-151055

-2,06

Fanø

-543

-0,26

10407

5,1

Favrskov

-130887

-4,79

-104349

-3,89

Faxe

-44874

-2,12

-39466

-1,83

Fredensborg

-110471

-4,41

4863

0,19

Fredericia

-102111

-3,15

-29890

-0,9

Frederiksberg

-115993

-2,03

-176306

-3,04

Frederikshavn

-6845

-0,18

-3753

-0,1

Frederikssund

80170

2,92

-17103

-0,61

Furesø

19933

0,81

-46734

-1,84

Faaborg-Midtfyn

-56204

-1,75

-13158

-0,4

Gentofte

-82788

-1,93

-176359

-3,93

Gladsaxe

-71414

-1,62

-146464

-3,28

Glostrup

616

0,04

-23249

-1,53

Greve

-107284

-3,82

73081

2,6

Gribskov

-47149

-1,92

-3956

-0,16

Guldborgsund

-19651

-0,51

-2537

-0,06

Haderslev

-86860

-2,45

-31852

-0,89

Halsnæs

-21108

-1,04

-12028

-0,58

Hedensted

-28931

-1,12

86770

3,34

Helsingør

-2536

-0,06

-65813

-1,61

Herlev

-24550

-1,3

38265

1,97

Herning

-219782

-4,36

11674

0,23

Hillerød

-39707

-1,34

-111853

-3,72

Hjørring

-67416

-1,65

-51552

-1,25

Holbæk

175525

4,23

-62090

-1,52

Holstebro

-61367

-1,8

-659

-0,02

Horsens

45499

0,87

-178466

-3,34

Hvidovre

-5635

-0,16

-22204

-0,6

Høje-Taastrup

21801

0,63

-7610

-0,22

Hørsholm

14627

1,02

-33418

-2,3

Ikast-Brande

-85269

-3,42

-77517

-3

Ishøj

-57152

-3,43

-26065

-1,53

Jammerbugt

-26839

-1,12

-41633

-1,76

Kalundborg

-138153

-4,35

-68656

-2,15

Kerteminde

-25309

-1,71

16209

1,09

Kolding

-53308

-0,98

7132

0,13

København

-1615884

-4,29

-1172368

-3,09

Køge

-179234

-4,71

-84298

-2,23

Langeland

-65875

-6,92

-955

-0,1

Lejre

-8923

-0,59

-12210

-0,78

Lemvig

-27113

-2,19

-29721

-2,39

Lolland

4315

0,13

-38224

-1,15

Lyngby-Taarbæk

-154724

-4,81

-62383

-1,86

Læsø

2893

1,87

-11162

-6,25

Mariagerfjord

67769

2,68

51594

2,02

Middelfart

-10400

-0,48

-26293

-1,18

Morsø

47575

3,47

-8603

-0,62

Norddjurs

-8659

-0,37

27995

1,18

Nordfyns

-11898

-0,64

-37009

-1,99

Nyborg

-138053

-6,54

-14254

-0,68

Næstved

-118944

-2,5

-153963

-3,16

Odder

-7626

-0,58

-37687

-2,86

Odense

-341615

-2,81

-393650

-3,2

Odsherred

-34701

-1,57

-30618

-1,37

Randers

-24047

-0,4

-39649

-0,65

Rebild

-29462

-1,8

-457

-0,03

Ringkøbing-Skjern

-6808

-0,2

-51321

-1,49

Ringsted

-30053

-1,44

-42223

-1,98

Roskilde

-33807

-0,67

-32067

-0,61

Rudersdal

-24370

-0,76

-8949

-0,28

Rødovre

-47934

-1,75

4291

0,16

Samsø

1750

0,59

-42846

-14,86

Silkeborg

-98491

-1,82

51575

0,95

Skanderborg

-29257

-0,87

-92113

-2,74

Skive

-84782

-2,92

-21811

-0,74

Slagelse

139752

2,87

-6651

-0,13

Solrød

-86382

-7,39

-81801

-6,8

Sorø

30423

1,72

3108

0,17

Stevns

-7187

-0,56

-21347

-1,65

Struer

-43439

-3,18

-65552

-4,75

Svendborg

-378

-0,01

44698

1,22

Syddjurs

-46597

-1,85

-62914

-2,46

Sønderborg

22052

0,46

27909

0,57

Thisted

-94591

-3,49

16535

0,61

Tønder

-87385

-3,52

-17721

-0,72

Tårnby

-16159

-0,63

-14072

-0,54

Vallensbæk

-8421

-0,96

24207

2,72

Varde

-9803

-0,32

-67312

-2,23

Vejen

-98931

-3,82

-59821

-2,29

Vejle

-229517

-3,63

-73926

-1,17

Vesthimmerlands

3390

0,14

-41326

-1,74

Viborg

-145660

-2,57

-87157

-1,51

Vordingborg

-18361

-0,65

-25333

-0,88

Ærø

-11669

-2,68

18229

4

Aabenraa

-97429

-2,61

-101156

-2,68

Aalborg

-53253

-0,43

-18688

-0,15

Aarhus

-402276

-2,01

-233418

-1,22

Hele landet

-6427882

-1,83

-4897698

-1,38

 

 

Anm: De absolutte tal er i tusinde kroner.

 

 

Kilde: dst.dk

Hent Arbejdspapiret

Denne analyse af kommunernes evne til at overholde de planlagte budgetter, viser, at jo højere udgifts- eller serviceniveau der holdes i kommunen, jo mere er kommunen tilbøjelig til at overskride dens eget budget. Og jo dårligere budgetoverholdelse kommunen præsterede for året forud, jo mere er kommunen tilbøjelig til at overskride dens eget budget.

Relateret artikel

Cepos og DI kræver opgør med »bureaukratisk cirkus« for skat på aktier

13. januar 2025

EU-landene skal droppe kildeskatten på udbytter til andre EU-lande. Ingen refusion, ingen modregning.

Relateret artikel

Et NATO-bidrag på 5 procent vil kunne koste en arbejderfamilie 57000 kr. om året i krigsskat

9. januar 2025

Så meget vil det koste forskellige familetyper, hvis NATO-bidraget hæves til henholdsvis 3 eller 5 procent af BNP.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed