Hent Arbejdspapiret
Der er gode grunde til at beskatte biler. Men registreringsafgiften er ikke velbegrundet.
Udgivet d.
12. september 2024 - 13:54
Arbejdspapir
Skat
Transport
Dette arbejdspapir har været bragt i “Festskrift i anledning af registreringsafgiftens 100 års jubilæum” udgivet af Mobility Denmark.
Der er gode grunde til at beskatte biler. Men registreringsafgiften er ikke velbegrundet. Den har i bedste fald overlevet sig selv. Til trods for en række store omlægninger af bilbeskatningen de senere år, er den desværre fortsat langt fra indrettet, som grundlæggende samfundsøkonomiske hensyn tilsiger. Det betyder, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved bilbeskatningen er unødvendigt store. Det bliver særligt tydeligt, når man betragter den klimamotiverede beskatning. Hvor klimapolitikken på næsten alle andre områder er gået i retning af mere ensartet prissætning af drivhusgasudledninger, stikker beskatningen af udledningerne fra konventionelle person- og varebiler markant ud. Det skyldes bl.a. registreringsafgiften.
Drivhusgasudledning er i sig selv en af de gode grunde til at beskatte biler. Niveauet er blot ude af trit. Men lad os først se på en række dårlige grunde til at beskatte biler.
Der er gode grunde til at beskatte biler. Men registreringsafgiften er ikke velbegrundet.
Danmark står formentlig over for en milliardregning som følge af skader fra stigende havvand, skybrud og grundvand – samt forsøget på at afbøde dem. Men hvis staten ukritisk åbner pengekassen, ender regningen hos skatteyderne, skriver Mette Dalsgaard.
Der sker en meget stor økonomisk omfordeling mellem kommunerne - kun 20 kommuner har et positivt nettobidrag til den kommunale omfordeling.