Hent Analysen
Dette notat gennemgår hovedresultaterne i en ECB-undersøgelse, hvor der fokuseres på sammenhængen mellem den offentlige sektors størrelse og væksten i BNP for OECD- og EU-lande.
Udgivet d.
30. december 2008 - 09:44
Analyse
Forbrug
Skat
Vækst

Dette notat gennemgår hovedresultaterne i en ECB-undersøgelse, hvor der fokuseres på sammenhængen mellem den offentlige sektors størrelse og væksten i BNP for OECD- og EU-lande.
I undersøgelsen anføres det, at en stor offentlig sektor ud fra et teoretisk synspunkt vil være hæmmende for den økonomiske vækst på grund af bl.a. ineffektivitet i den offentlige produktion. Herudover vil de højere skatter, der følger af udbygning af den offentlige sektor, hæmme væksten. Hovedresultatet er, at en stigning i udgiftstrykket (alle udgifter under ét, dvs. offentligt konsum, overførsler, subsidier samt investeringer) på 1 pct. af BNP reducerer væksten i BNP pr. capita med knap 0,1 pct.point i EU-landene.
Ses der alene på det offentlige forbrug, medfører en stigning på 1 pct. af BNP, at væksten reduceres med 0,3 pct.point. Ud fra resultaterne vil en reduktion i det offentlige forbrug i Danmark på 1 pct. af BNP (18 mia. kr.) øge den underliggende vækstrate med 0,3 pct.point. En stigning i skattetrykket på 1 pct. af BNP reducerer væksten i BNP pr. capita med 0,12 pct.point.
Dette notat gennemgår hovedresultaterne i en ECB-undersøgelse, hvor der fokuseres på sammenhængen mellem den offentlige sektors størrelse og væksten i BNP for OECD- og EU-lande.
Kommunerne kan samlet spare 5,1-7,4 mia. kr. på ledelse og administration, hvis de forbedrer deres produktivitet til samme niveau som de bedste kommuner. Det svarer til en årlig besparelse på 850-1.250 kr. i gennemsnit per indbygger på landsplan.
Top-top-skatten blev en realitet i SVM-forhandlingernes mytiske mørke og præsenteret som prisen for at sænke skatten for andre borgere. Det var, måske, politisk nødvendigt – men økonomisk og moralsk er det et fejlskud.