CEPOS logo

EU’s kvoter bør spille nøglerolle i dansk klimapolitik

Udgivet d.

1. juli 2021 - 11:01

Debat

Klima

Transport

Årets vigtigste klimaudspil kommer midt i juli.

Det er EU-Kommissionens ”Fit for 55”, der skal udmønte EU’s mål om at reducere udledningerne i unionen med 55 pct. fra 1990 til 2030.

Desværre er det næsten komplet overset i den isolationistiske danske klimadebat, hvor afgørende en rolle EU spiller, og hvor dårligt det isolerede danske klimamål harmonerer med EU’s klimapolitik.

EU råder over det suverænt mest omkostningseffektive klimapolitiske redskab: CO2-kvotesystemet.

Det sikrer, at reduktionerne sker i de sektorer og lande, hvor det er billigst.

Det forudsætter dog, at kvotesystemet får lov at stå alene, og kvote-udledningerne ikke udsættes for dobbelt-regulering i form af såkaldt ”command-andcontrol” med bl.a. subsidier og påbud.

Forventningen er , at kommissionen vil foreslå en udvidelse af systemet, der i dag primært omfatter udledninger fra storindustri, fly og elproduktion.

Det har sammen med skærpelsen af klimamålene i EU fået kvoteprisen til at stige markant – foreløbig til knap 400 kr./ton. Det er en tidobling i løbet af de seneste fire år.

Det er ikke kun medlemslandenes ukoordinerede klimapolitik, som truer kvotesystemets effektivitet. Det gør også EU-Kommissionen, som gerne vil fremstå med et aktivistisk grønt image. ”Fit for 55” risikerer derfor at supplere en reform af kvotesystemet med flere ”command-and-control”-initiativer og mere symbolpolitik.

For Danmark bør det være en vigtig prioritet at få forbedret kvotesystemet mest muligt og at få det integreret i vor egen klimapolitik.

Det vil sige at udvide kvotesystemet – i første omgang med transportsektoren og varmeproduktion.

De øgede klimaambitioner bør nås gennem udstedelsen af færre kvoter, og EU bør afstå fra de hidtidige forsøg på at påvirke kvoteprisdannelsen direkte – det vil sige at bruge kvotesystemet til at nå ekstra danske klimamål gennem køb og annullering af kvoter.

Desværre er det danske 70 pct.-mål udformet som et rent nationalt mål, som helt ser bort fra, om udledningerne stiger i andre lande.

Det er dog aftalt, at man kan drøfte brug af kvotesystemet, hvis målet viser sig svært at nå hen mod 2030.

Det havde været mere effektivt at begynde med at realisere målet ved at annullere kvoter.

Vi kunne have købt kvoter op, da prisen var helt nede omkring 30-40 kr./ton. Men selv ved en pris på 400 kr./ton får vi 10 gange så stor CO2-reduktion for pengene som ved at sænke udledningerne fra biltrafikken.

(Bragt i Jyllands-Posten d. 1. juli 2021)

Relateret artikel

Klimatilpasning må ikke blive en glidebane til højere skatter

15. maj 2025

Danmark står formentlig over for en milliardregning som følge af skader fra stigende havvand, skybrud og grundvand – samt forsøget på at afbøde dem. Men hvis staten ukritisk åbner pengekassen, ender regningen hos skatteyderne, skriver Mette Dalsgaard.

Relateret artikel

Statsstøtte for milliarder giver ikke mening

14. maj 2025

Det var med stor fanfare, regeringen annoncerede sin accelerationsfond på 50 mia. kr. ekstra til Forsvaret. Derimod er regeringen gået stille med dørene om, at den ifølge lækkede forhandlingsdokumenter planlægger at bruge omtrent det samme – op til 49 mia

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed