Hent Analysen
Der er store forskelle på, hvor gode skolerne i de forskellige kommuner er til at løfte udsatte elever fagligt.
Udgivet d.
18. september 2024 - 07:00
Analyse
Børn
Kommuner & regioner
Uddannelse
CEPOS har sammenlignet andelen af elever der i 2023 bestod de obligatoriske prøver i 9. klasse, mellem kommunerne. Som noget nyt har CEPOS beregnet den forventede beståelsesandel i kommunen, når man tager højde for elevernes socioøkonomiske baggrund. Forskellen mellem den faktiske og forventede beståelsesandel kaldes beståelsesløfteevnen og viser, hvor gode kommunerne er til at sikre, at de svageste elever får fundamentale faglige forudsætninger med sig fra grundskolen.
Undersøgelsen viser:
CEPOS arbejder også for et samfund, hvor borgere, der ikke kan klare sig selv, hjælpes bedre end nu af det offentlige, der skal respektere dem som individer og give dem mulighed for i videst muligt omfang at indrette deres egen tilværelse og tage ansvar for sig selv.
Derfor er det vigtigt for CEPOS at sætte fokus på kommunernes evne til at give de fagligt og socialt dårligst stillede elever de bedst mulige chancer for at deres overvinde deres udfordringer. I den forbindelse er det helt afgørende, at disse elever i løbet af deres skoletid opnår de helt fundamentale faglige forudsætninger. Det vil give en markant forbedring af deres muligheder for at kunne klare sig selv og at tage ansvar for at skabe det liv, som de måtte ønske sig.
Når vi styrker de svageste, styrker vi samtidig hele samfundet ved at skabe et mere retfærdigt, inkluderende og ligeværdigt fællesskab, hvor alle får en chance for at lykkes, og hvor man samtidig glæder sig på andres vegne, når de lykkes med at opnå netop deres mål og drømme.
Der er store forskelle på, hvor gode skolerne i de forskellige kommuner er til at løfte udsatte elever fagligt.
ABCepos: Danmark har det næstmest progressive skattesystem i OECD.
3F forsvarede i Børsen Arne-pensionen, som jeg har kaldt en “fuser”, fordi meget få bruger ordningen i dag.