CEPOS logo

Forbrugerne kan spare op imod 40 pct. ved fjernelse af offentligt monopol på kollektiv trafik

Udgivet d.

6. marts 2018 - 16:07

Analyse

Transport

CEPOS-analyse, der viser, at der er store forbrugergevinster ved at fjerne det offentliges monopol på kollektiv trafik. Analysen viser, at rejsende kan opnå en besparelse på op imod 40 pct., hvis det bliver tilladt private operatører og fjernbusser at konkurrere med de offentlige selskaber.

”En stor del af danskerne er ved lov afskåret fra at få privat kollektiv trafik. Vi har analyseret de potentielle gevinster for udvalgte byer ved at tillade fjernbusser at konkurrere med trafikselskaberne og DSB på interne rejser i Region Sjælland og Region Hovedstaden, og vores analyse viser, at de samlede rejseomkostninger − som udover billetprisen består af den tid, man bruger på rejsen − kan falde med op til 72 kr. pr tur uden for myldretiden”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

”Movias og DSB’s monopol spænder ben for, at borgerne kan få samme gavn af den private kollektive trafik, som borgerne på Langeland fik i 2016. Monopolet fungerer i praksis som en ekstra skat på de små byer og fører til arbitrær omfordeling. Konklusionerne gælder ikke kun for Sjælland, men kan overføres til andre dele af landet”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

”Vi anbefaler, at Folketinget fjerner restriktionerne på private kollektive operatører. Første skridt bør være at fjerne den geografiske begrænsning, der forhindrer private kollektive operatører i at servicere rejsende på korte og mellemlange rejser”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

Hent Analysen

CEPOS-analyse, der viser, at der er store forbrugergevinster ved at fjerne det offentliges monopol på kollektiv trafik. Analysen viser, at rejsende kan opnå en besparelse på op imod 40 pct., hvis det bliver tilladt private operatører og fjernbusser at konkurrere med de offentlige selskaber.

Relateret artikel

Dansk klimapolitik halter stadig trods fremskridt

10. december 2024

Vismandsrapporten viser, at der stadig er potentiale for at gøre det bedre, når det kommer til klimapolitikken.

Relateret artikel

Klimarådets rapport underbygger ikke nye isolerede danske klimamål for 2035

29. november 2024

Det giver ikke mening med et selvstændigt dansk klimamål efter 2030, mener Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed