CEPOS logo

Forbrugerne kan spare op imod 40 pct. ved fjernelse af offentligt monopol på kollektiv trafik

Udgivet d.

6. marts 2018 - 16:07

Analyse

Transport

CEPOS-analyse, der viser, at der er store forbrugergevinster ved at fjerne det offentliges monopol på kollektiv trafik. Analysen viser, at rejsende kan opnå en besparelse på op imod 40 pct., hvis det bliver tilladt private operatører og fjernbusser at konkurrere med de offentlige selskaber.

”En stor del af danskerne er ved lov afskåret fra at få privat kollektiv trafik. Vi har analyseret de potentielle gevinster for udvalgte byer ved at tillade fjernbusser at konkurrere med trafikselskaberne og DSB på interne rejser i Region Sjælland og Region Hovedstaden, og vores analyse viser, at de samlede rejseomkostninger − som udover billetprisen består af den tid, man bruger på rejsen − kan falde med op til 72 kr. pr tur uden for myldretiden”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

”Movias og DSB’s monopol spænder ben for, at borgerne kan få samme gavn af den private kollektive trafik, som borgerne på Langeland fik i 2016. Monopolet fungerer i praksis som en ekstra skat på de små byer og fører til arbitrær omfordeling. Konklusionerne gælder ikke kun for Sjælland, men kan overføres til andre dele af landet”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

”Vi anbefaler, at Folketinget fjerner restriktionerne på private kollektive operatører. Første skridt bør være at fjerne den geografiske begrænsning, der forhindrer private kollektive operatører i at servicere rejsende på korte og mellemlange rejser”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.

Hent Analysen

CEPOS-analyse, der viser, at der er store forbrugergevinster ved at fjerne det offentliges monopol på kollektiv trafik. Analysen viser, at rejsende kan opnå en besparelse på op imod 40 pct., hvis det bliver tilladt private operatører og fjernbusser at konkurrere med de offentlige selskaber.

Relateret artikel

Myten om Danmark som et grønt foregangsland

18. december 2025

Danmark bør droppe egne klimamål. EU-kvotesystemer styrer udledningerne, og nationale mål giver høj regning uden reel klimaeffekt.

Relateret artikel

Det er primært husholdninger med høje indkomster, der kører elbil

12. december 2025

Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed