CEPOS logo

Gevinsten ved den nedsatte registreringsafgift i 2015 er på over 2 mia. kr. årligt

Udgivet d.

21. februar 2019 - 08:58

Analyse

Skat

Transport

De årlige samfundsmæssige gevinster er på 2,26 mia. kr. som følge af, at registreringsafgiften blev sat ned i 2015. Den samfundsmæssige gevinst er dermed ca. 11 gange så stor som den manglende indtægt for statskassen, der er forbundet med at sænke afgiften.

Dette understreger, at registreringsafgiften er en meget forvridende skat, der har stor betydning for folks adfærd og forbrugsvalg. Det viser denne analyse af afgiftsnedsættelsen i 2015, baseret på registerdata fra Danmarks Statistik. Effekten er overraskende stor i forhold til de beregninger, som normalt lægges til grund for vurderingen af de samfundsmæssige gevinster.

Analysen viser også, at afgiftsnedsættelsen især kom husholdninger i provinsen og dem med lavere indkomster til gode, da biludgifterne udgør en relativ stor andel af disse familiers disponible indkomst.
Den viser samtidig, at selv om de eksisterende bilejere umiddelbart lider et kapitaltab, fordi brugtværdien af deres bil falder, når registreringsafgiften sænkes, så er det beskedent i forhold til den langsigtede gevinst.

I beregningen af den samfundsøkonomiske gevinst er de ekstra eksterne omkostninger ved mere kørsel trukket fra.

Analysechef Otto Brøns-Petersen:

”Analysen er en yderligere understregning af, at registreringsafgiften er en af vore allermest forvridende skatter, og at afgiftsnedsættelsen har givet store samfundsøkonomiske gevinster. Der er grund til at beskatte biler svarende til deres eksterne skadevirkninger i form af støj, trængsel, forurening og ulykker. Men skatterne er meget højere end skadevirkningerne kan begrunde. Faktisk kan registreringsafgiften helt undværes ud fra et miljøperspektiv.”

Hent Analysen

De årlige samfundsmæssige gevinster er på 2,26 mia. kr. som følge af, at registreringsafgiften blev sat ned i 2015. Den samfundsmæssige gevinst er dermed ca. 11 gange så stor som den manglende indtægt for statskassen, der er forbundet med at sænke afgiften.
Dette understreger, at registreringsafgiften er en meget forvridende skat, der har stor betydning for folks adfærd og forbrugsvalg. Det viser denne analyse af afgiftsnedsættelsen i 2015, baseret på registerdata fra Danmarks Statistik. Effekten er overraskende stor i forhold til de beregninger, som normalt lægges til grund for vurderingen af de samfundsmæssige gevinster.de. Faktisk kan registreringsafgiften helt undværes ud fra et miljøperspektiv.”

Relateret artikel

Hjælper Danmarks klimamål overhovedet?

17. december 2024

Politikerne skal ifølge klimaloven senest i 2025 vedtage et nyt dansk klimamål for 2035. Derfor udgav Klimarådet for nylig en rapport, der undersøger forskellige klimamål.

Relateret artikel

Dansk klimapolitik halter stadig trods fremskridt

10. december 2024

Vismandsrapporten viser, at der stadig er potentiale for at gøre det bedre, når det kommer til klimapolitikken.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed