CEPOS logo

Klimadebatten raser, men politikerne glemmer den oplagte løsning

Udgivet d.

28. maj 2019 - 08:42

Debat

Klima

Hvis man vil reducere udledningen af kuldixid i atmosfæren, har vi faktisk et system, man snildt kan bygge videre på: EU’s CO2-kvoter.

Klimadebatten fylder i valgkampen, men elefanten i valglokalet er EU’s CO2-kvotesystem. Der føres valgkamp som om, at systemet ikke fandtes. Men ikke alene har det helt afgørende betydning for klimapolitikken overalt i EU. En række af de klimaforslag, der kastes på bordet, virker slet ikke, når man husker på kvotesystemet.

Et godt eksempel er flere partiers forslag om afgift på flyrejser. Men kvotesystemet bevirker, at flyrejser inden for EU faktisk er så godt som CO2-neutrale. Drives passagerne over i eksempelvis dieseldrevne tog, vil det øge udledningen af drivhusgas.

Kvotesystemet omfatter de udledninger, som EU fælles har ansvaret for. Det er primært CO2 fra elproduktion, industri – og fly (men ikke anden transport). Kvotesystemet sætter et samlet loft over de fælles udledninger. Hvis medlemslandene oveni f.eks. lægger afgifter på fly eller giver tilskud til vedvarende energi, er slutresultatet ikke færre udledninger, men lavere CO2-kvotepriser. Det får udledningerne til at stige andre steder.

Prisen på kvoter har nogle år været ganske lav. Årsagerne er bl.a., at finanskrisen og tilskud til vedvarende energi har sænket efterspørgslen, samt at loftet er overdimensioneret. Også ringe tiltro til, at EU vil føre en ambitiøs klimapolitik i fremtiden spiller ind. Overskydende kvoter kan gemmes til senere, når der år for år udstedes færre og færre kvoter. Kvoteprisen er derfor også bestemt af forventningerne til den fremtidige klimapolitik.

Endelig har det spillet en rolle, at EU har indført en mekanisme, som opsamler kvoter i år med overskud. Mekanismen er ikke så god som en permanent annullering af kvoter, men er trods alt en forbedring.

Den anden elefant i valglokalet er, at kvoteprisen på det seneste faktisk er steget markant fra 40 kr./ton CO2 for to år siden til omkring 180 kr. Det er vigtigt, fordi kvoteprisen er den suverænt mest omkostningseffektive måde at drive den grønne omstilling på. Derfor er det også vigtigt ikke at undergrave kvoteprisen igen med afgifter på allerede kvotebelagte udledninger fra f.eks. fly eller direkte prisstøtte til vedvarende energi.

Der er også kvoter på internationale fly til og fra EU, men ordningen har været suspenderet af Kommissionen for at lægge pres på andre lande.

Kvotesystemets force er, at det fungerer smidigt og usynligt for forbrugerne i det daglige. Men det er også dets svaghed. Mange vælgere overser, at politiske initiativer for at begrænse allerede kvoteregulerede udledninger, er et narrespil. Hvis man vil reducere udledningerne i kvotesystemet, er der én vej: Færre kvoter.

Relateret artikel

Myten om Danmark som et grønt foregangsland

18. december 2025

Danmark bør droppe egne klimamål. EU-kvotesystemer styrer udledningerne, og nationale mål giver høj regning uden reel klimaeffekt.

Relateret artikel

Det er primært husholdninger med høje indkomster, der kører elbil

12. december 2025

Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed