CEPOS logo

Sådan kan udbygning af havvind blive en gevinst for samfundet og den grønne omstilling

Udgivet d.

29. oktober 2024 - 07:01

Analyse

Klima

Pressemeddelelse

Folketinget har indgået en aftale om at intensivere udbygningen af havvind de kommende år.

Derfor har CEPOS lavet en ny analyse, der viser, hvordan gevinsterne kan maksimeres, og hvordan skatteyderne kan beskyttes mod unødvendige økonomiske risici. Hvis det ikke håndteres rigtigt, kan det nemlig ende med en markant regning til skatteborgerne.

Vindudbygning bør ikke være et mål i sig selv, og den massive statsstøtte til vedvarende energi bør udfases.

“Vi skal sikre, at udbygningen sker under hensigtsmæssige økonomiske rammer. Staten bør ikke være medejer af havvindsprojekter eller yde unødvendig støtte. Det vil nemlig være skatteyderne eller elkunderne, der ender med regningen. Betalingen til staten bør udelukkende bestå i bortauktionering af retten til at bruge havarealerne til at stille møller op,” siger Otto Brøns-Petersen og fortsætter:

“Vi har en enestående mulighed for at sikre en omkostningseffektiv grøn omstilling ved at lade markedskræfterne råde. Vindudbygningen skal drives af markedsaktørernes efterspørgsel og ikke af politiske ønsker om kapacitet,” afslutter Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

CEPOS anbefaler følgende for en optimal udbygning af havvind:

  1. Markedets interesse bør drive hastigheden for udbygningen
  2. Staten bør bortauktionere retten til at anvende et havareal
  3. Staten bør ikke være medejer på havvindsprojekter
  4. Infrastrukturen bør reguleres
  5. Uanset ejerskabet bør tariffer fastsættes kostægte og afspejle belastning af infrastrukturen.

Resumé

Folketinget har indgået en aftale om at intensivere udbygningen af havvind de kommende år. Udbygning af havvind kan være en gevinst for samfundet og den grønne omstilling, hvis udbygningen tilrettelægges hensigtsmæssigt. Hvis ikke, er der betydelig risiko for, at skatteyderne ender med en betydelig regning.

Formålet med udbygning af havvind bør være at maksimere det samlede samfundsøkonomiske udbytte. En udbygning baseret på politiske målsætninger i stedet, risikerer at medføre et uhensigtsmæssigt niveau. Vindudbygning bør ikke være et mål i sig selv. Samfundsøkonomisk optimal udbygning samtidig med mængdemæssige politiske mål for kapacitetsudbygningen er grundlæggende modsætninger. Derfor bør der ikke opstilles politiske mål for udbygningen.

Samtidig bør udbygningen baseres på robuste rammebetingelser, som ikke påfører staten – og dermed skatteyderne – betydelige økonomiske risici, men sikrer en markedsdreven udvikling. Der er ikke klimapolitiske begrundelser for at støtte vindudbygning ud over det betydelige incitament fra prissætning af CO2 gennem kvotesystemet og afgifter.

En stabil elforsyning kræver komplementer til vedvarende energi. Derfor anbefales det, at anvendelsen af biogas og fossile brændstoffer bliver markedsbestemt og styret af CO2-prisen.

Baseret på økonomisk teori og erfaringer fra Nordsøindvindingen af kulbrinter skitserer dette notat en række principper for udbygning af havvind.

Anbefalinger til udbygning af havvind:

  1. Markedets interesse bør drive hastigheden for udbygningen
    Den samfundsøkonomisk optimale udbygning svarer til den kommercielt optimale. Staten bør ikke yde direkte eller indirekte støtte, udover prissætning af drivhusgasser.
  2. Staten bør bortauktionere retten til at anvende et havareal
    På den måde kan staten maksimere betaling for retten (grundrenten). En veltilrettet auktion vil sikre, at staten får hele den risikojusterede, forventede grundrente. Staten kan ikke opnå en større grundrente ved at supplere med andre redskaber, fx beskatning, fordi det vil blive fuldt modregnet i auktionsbuddet.
  3. Staten bør ikke være medejer på havvindsprojekter
    Ligesom ved beskatning vil krav om medejerskab reducere auktionsbuddet tilsvarende, hvilket betyder, at staten ikke vil opnå en større gevinst, men risiko for større tab.
  4. Infrastrukturen bør reguleres
    Staten bør heller ikke være medejer af infrastruktur. Staten bør derimod forestå den økonomiske og miljømæssige regulering. Det kræver adskillelse af ejer- og regulatorrollen.
  5. Uanset ejerskabet bør tariffer fastsættes kostægte og afspejle belastning af infrastrukturen.
    I takt med vindudbygning vil det i stigende grad være produktions- snarere end forbrugssiden, der belaster kapaciteten og derfor bør belastes med øgede tariffer. De nuværende tariffer risikerer at genindføre PSO-afgiften ad bagdøren. Endvidere bør elafgiften reduceres til EU-minimumsniveau også for husholdninger.

Hent Analysen

Udbygningen af havvind kan optimeres, så den ikke blot understøtter den grønne omstilling, men også bliver en økonomisk gevinst for samfundet.

Relateret artikel

Dansk klimapolitik halter stadig trods fremskridt

10. december 2024

Vismandsrapporten viser, at der stadig er potentiale for at gøre det bedre, når det kommer til klimapolitikken.

Relateret artikel

Klimarådets rapport underbygger ikke nye isolerede danske klimamål for 2035

29. november 2024

Det giver ikke mening med et selvstændigt dansk klimamål efter 2030, mener Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed