Hent Analysen
CEPOS-analyse af potentialet ved en liberalisering af taxaområdet. Analysen viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved en liberalisering udgør omkring 1 mia.kr. om året.
Udgivet d.
28. september 2017 - 15:16
Analyse
Erhvervsliv
Konkurrence
Skat
Transport
Udbud & privatisering
Vækst
Analysen er gennemført for CEPOS af Lauritzen Consulting v/ Finn Lauritzen; tidligere mangeårig direktør for Konkurrencestyrelsen.
“Det eneste udestående spørgsmål på taxaområdet i Danmark efter det seneste taxaforlig synes at være holdningen til, om man skal tillade app-baserede eller netværksbaserede taxaløsninger. Det er et problem, at samfundet går glip af et betydeligt potentiale på forsigtigt vurderet 1 mia.kr. om året ved ikke at tillade netværksbaserede tjenester”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
”Der er ingen gode argumenter for at undlade en fuld liberalisering af taxaområdet. Analysen peger samtidig på, at de politiske betænkeligheder kan klares, uden i praksis at holde Uber ude. F.eks. kan man indføre en obligatorisk indberetningspligt til Skat”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
”Som en overgangsordning til et frit marked for digitale tjenester kunne man gennemføre et udbud, hvorefter op til fx tre netværkstjenester for en treårig periode kunne få tilladelse til at drive netværksbaserede taxatjenester. Et sådant udbud ville også påføre Uber konkurrence”, udtaler analysechef Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
CEPOS-analyse af potentialet ved en liberalisering af taxaområdet. Analysen viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved en liberalisering udgør omkring 1 mia.kr. om året.
Efter årtier med omfattende statsstøtte til vedvarende energi traf et flertal af politikerne for to år siden den kloge beslutning, at den påtænkte massive udbygning med havvind i Danmark skulle ske uden statsstøtte.
”Totalt flop”. Sådan blev det store udbud af ny havvind i Nordsøen for nylig udråbt af politikere, presse og lobbyister.