Regeringen bør genbesøge de skæve og for høje bilafgifter
Ane Halsboe-Jørgensen er netop udnævnt som skatteminister og bør ifølge CEPOS straks genbesøge bilafgifterne, der trænger til et eftersyn.
Udgivet d.
21. december 2020 - 16:26
ABCepos
Klima
Den globale udvikling i udledningen af drivhusgasser har siden 1970 været jævnt stigende, jf. figuren, trods 30 år med internationale klimaaftaler. Mere specifikt var den globale udledning af drivhusgasser på ca. 24 mia. ton CO2-ækvivalenter i 1970, mens det tilsvarende tal i 2015 var på ca. 49 mia. ton CO2-ækvivalenter. Den globale drivhusgasudledning er dermed blevet fordoblet på 45 år.
Omvendt har den danske drivhusgasudledning været nogenlunde konstant frem til midt-90’erne, hvorefter der har været en gradvis reduktion. Konkret har Danmark reduceret sin udledning af drivhusgasser fra 80,8 mio. ton CO2-ækvivalenter i 1970 til 49,2 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2017, svarende til en reduktion på 39,1 pct. Den aftagende tendens skal primært tilskrives et mere effektivt energiforbrug samt øget brug af vedvarende energikilder. Også andre velstående lande har nået et indkomstniveau, hvor drivhusgasudledningerne er ophørt med at stige.
Ane Halsboe-Jørgensen er netop udnævnt som skatteminister og bør ifølge CEPOS straks genbesøge bilafgifterne, der trænger til et eftersyn.
Elbiler er underbeskattede, mens benzin- og dieselbiler er overbeskattede. Dertil er registreringsafgiften særligt upræcis ift. de eksterne omkostninger. CEPOS foreslår en reform af bilafgifterne, der skal gøre op med de skæve og høje afgifter på biler.