CEPOS logo

Stor forskel i prisen på CO2 reduktion på tværs af udledningskilder

Udgivet d.

12. december 2017 - 10:16

ABCepos

Energi

Klima

Skyggeprisen kan forstås som den samfundsøkonomiske omkostning ved at fjerne et ekstra ton CO2. Det er altså prisen på at føre klimapolitik med forskellige redskaber.

Benzinbiler er pålagt en skyggepris på knap 3.500 kr. for et ton CO2, hvor skyggeprisen for el til proces (industriel anvendelse) er 44 kr. for samme mængde CO2. Det er altså meget dyrt at fjerne yderligere CO2-udledning fra benzinbiler.

En ensartet skyggepris er den samfundsøkonomisk billigste måde at reducere CO2-udledningen på. Den store variation i skyggepriserne i Danmark er dermed udtryk for en klimapolitik, der medfører et stort samfundsøkonomisk tab ud over det nødvendige for at nå de klimapolitiske målsætninger.

Skyggeprisen på CO2-udledning er defineret som samtlige afgifter (fx benzinafgifter) på CO2-udledninger samt CO2-kvoteprisen, fratrukket skadevirkningerne af aktiviteten (f.eks. partikler, trængsel, støj og ulykker fra kørsel) ud over CO2-udledningFor registrerings- og ejerafgifter på biler indgår alene de afgiftselementer, som afhænger af energieffektivitet .

Relateret artikel

Udfasning af olie og gas fra Nordsøen giver ikke mening

27. november 2025

Udfasning af Nordsøproduktionen sænker ikke de danske CO2-udledninger, men hjælper Ruslands krigsøkonomi.

Relateret artikel

Hvordan man ikke hjælper verdens fattigste

26. november 2025

Vesten har ingen ”klimagæld”. Præmissen for ”klimagæld” er nemlig grundlæggende forkert.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed