Stor forskel i prisen på CO2 reduktion på tværs af udledningskilder

Udgivet d.

12. december 2017 - 10:16

ABCepos

Energi

Klima

Skyggeprisen kan forstås som den samfundsøkonomiske omkostning ved at fjerne et ekstra ton CO2. Det er altså prisen på at føre klimapolitik med forskellige redskaber.

Benzinbiler er pålagt en skyggepris på knap 3.500 kr. for et ton CO2, hvor skyggeprisen for el til proces (industriel anvendelse) er 44 kr. for samme mængde CO2. Det er altså meget dyrt at fjerne yderligere CO2-udledning fra benzinbiler.

En ensartet skyggepris er den samfundsøkonomisk billigste måde at reducere CO2-udledningen på. Den store variation i skyggepriserne i Danmark er dermed udtryk for en klimapolitik, der medfører et stort samfundsøkonomisk tab ud over det nødvendige for at nå de klimapolitiske målsætninger.

Skyggeprisen på CO2-udledning er defineret som samtlige afgifter (fx benzinafgifter) på CO2-udledninger samt CO2-kvoteprisen, fratrukket skadevirkningerne af aktiviteten (f.eks. partikler, trængsel, støj og ulykker fra kørsel) ud over CO2-udledningFor registrerings- og ejerafgifter på biler indgår alene de afgiftselementer, som afhænger af energieffektivitet .

Relateret artikel

Fiaskoer med energiøer bør føre til ny vindstrategi

29. august 2024

Regeringen har besluttet at udskyde energiøen i Nordsøen endnu en gang. Det er rettidig omhu. Tænkepausen bør benyttes til en fundamental gentænkning af den måde, vindenergiudbygningen sker på i Danmark. Ellers truer flere ekstraregninger til skatteyderne

Relateret artikel

Klimarådet risikerer at understøtte en tom overbudspolitik

19. august 2024

Klimarådets notat om klimamål bidrage ikke til en nøgtern diskussion om meningsfuld dansk klimapolitik. Tværtimod.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed