CEPOS logo

Stor forskel på brug af lærervikarer rundt i landet

Udgivet d.

15. marts 2025 - 08:30

Analyse

Børn

Kommuner & regioner

Uddannelse

Et højt vikarforbrug og en lav andel af uddannede lærere kan være en udfordring for kvaliteten af undervisningen i grundskolen. Derfor undersøger vi i dette notat forskelle i vikarforbruget og andelen af uddannede lærere i folkeskolen på tværs af kommuner. Desuden ser vi på forskellen mellem folkeskolen og de frie grundskoler (friskoler og private skoler) på landsplan for andelen af uddannede lærere.

Undersøgelsen viser følgende:

  • I de kommunale folkeskoler blev 7,4 pct. af lektionerne på landsplan afholdt af en vikar. På kommuneniveau var vikarforbruget mellem 1,4 pct. og 14,6 pct. for folkeskolerne.
  • Andelen af lærere, der havde en uddannelse som lærer, var på landsplan 88,3 pct. for kommunale folkeskoler og 72,7 pct. for friskoler og private grundskoler. På kommuneniveau (kun folkeskoler) var andelen af uddannede lærere på mellem 71,7 pct. og 96,5 pct.

Kommuners brug af lærervikarer i folkeskoler - gennemsnit for 2021/22-2022/23

Hent Analysen

I de kommunale folkeskoler blev 7,4 pct. af lektionerne på landsplan afholdt af en vikar.

Relateret artikel

Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge - og dem, der ikke gør

15. oktober 2025

Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.

Relateret artikel

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau

14. oktober 2025

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed