CEPOS logo

Told mere end ophæver effekt af manglende CO2-afgift på skibsfart

Udgivet d.

16. april 2025 - 11:02

Analyse

Afgifter

Klima

Pressemeddelelse

Vil man indføre en CO2-afgift på skibsfart, bør man først sænke toldsatserne. Den nuværende told mere end ophæver effekten af den manglende CO2-afgift på skibsfart, viser ny analyse fra CEPOS. Den fraråder et ensidigt dansk klimamål for international skibsfart.

En nylig forhandlingsrunde kunne ikke nå til enighed om en klimaafgift på international skibsfart. Men en ny analyse fra CEPOS vider, at området er allerede så hårdt beskattet, at toldprovenuet i gennemsnit svarer til 6.606 kroner pr. ton CO2 fra skibstransporten – markant mere end EU’s nuværende CO2-kvotepris på 501 kroner pr. ton. Og det har betydning for mængden af drivhusgasudledning.

“Told har en begrænsende effekt – det skubber udledningerne ned,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS. ”Det nuværende omfang er told er markant højere, end hvad skibstrafikkens klimaskader ville tilsige i klimaafgift, og det vil stige yderligere med de planlagte amerikanske toldforhøjelser.

Derfor giver Otto Brøns-Petersen ikke meget for det, når USA’s præsident Donald Trump ikke vil indføre klimaafgifter på skibsfart, men til gengæld hæver toldsatserne:

“USA har jo virkelig påført skibstransporten meget store skader med den told, der bliver pålagt. Så at ville modsige sig yderligere afgifter, er i så fald et meget lille plaster på et meget stort sår, de selv har lavet,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Selvom told kan få drivhusgasudledninger til at falde, er det en meget ineffektiv metode til grøn omstilling.

“Hvis målet er at sænke udledningerne, rammer en klimaafgift meget mere præcist, end told gør. Derfor bør man ideelt set droppe tolden og erstatte den med en klimaafgift. Men kun i den rækkefølge. Klimatiltag ovenpå den eksisterende told vil øge de samfundsøkonomiske omkostninger ved protektionisme og kan ikke begrundes klimapolitisk,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

På trods af at de høje toldsatser mere end ophæver effekten af den manglende klimaafgift på skibsfart, bør Danmark bør fortsat støtte arbejdet i den internationale maritime organisation, IMOs, med at indføre en prissætning på skibsfarten.

“Det er vigtigt, at internationale udfordringer som drivhusgasudledning bliver løst på internationalt niveau. Danmark har ingen effekten redskaber til at bakke et klimamål op med. Hvis Danmark som indfører egne tiltag i skibsfarten, kan det føre til udflagning, uden at reducere drivhusgasudledningerne,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Resumé

  • Særlige udfordringer med beskatning af skibsfart
    Drivhusgasudledningerne fra international skibsfart er ikke omfattet af Paris-aftalen. De er ikke som f.eks. de nationale danske udledninger og skibsfart i EU pålagt afgifter eller CO2-kvote. Nationalstaterne har ikke effektive redskaber til at regulere udledningerne fra international transport. International handel er derimod pålagt told i meget stort omfang.
  • Skibsfart er allerede hårdt beskattet uden CO2-afgift
    Notatets beregninger viser, at toldprovenuet i gennemsnit svarer til 6.606 kr./ton CO2 fra skibstransporten. Det er betydeligt mere end skadesomkostningen fra drivhusgasser på 450-1.100 kr./ton CO2e og f.eks. EU’s CO2-kvotepris på aktuelt 501 kr./ton.
  • Overbeskatning af skibsfart mindsker handel og velstand
    Det haster derfor ikke med indgreb mod drivhusgasudledningen fra skibe. Tværtimod medfører told og andre handelshindringer en mindre verdenshandel og transportomfang end samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, selv når der tages hensyn til klimaomkostningerne.
  • Dansk enegang vil ikke forpligte andre lande, men kan føre til udflagning
  • Anbefaling: Erstat nuværende told med CO2e-prissætning
    Danmark bør fortsat støtte arbejdet i den internationale maritime organisation, IMOs, med at indføre en prissætning på skibsfarten og ikke indføre et isoleret dansk mål for reduktioner i skibsfarten.
  • Anbefaling: Afvikling af told bør komme først
    Der er en klar samfundsøkonomisk gevinst ved at afvikle told og indføre CO2e-prissætning også i international søfart, men kun i den rækkefølge. Klimatiltag oven på den eksisterende told vil øge de samfundsøkonomiske omkostninger ved protektionisme og kan ikke begrundes klimapolitisk.

Hent Analysen

Den nuværende told mere end ophæver effekten af den manglende CO2-afgift på skibsfart, viser ny analyse fra CEPOS.

Relateret artikel

Kommentar til Klimarådets statusrapport 2025

10. april 2025

Klimarådets statusrapport 2025 giver et relevant overblik over klimapolitikken. Læs Otto Brøns-Petersens kommentarer til rapporten.

Relateret artikel

Cepos: Færre grønne krav til virksomheder er et skridt i den rigtige retning

1. april 2025

EU-Kommissionens forsøg på at lette klimareguleringsbyrden for virksomheder er velkommen, men løsningen kræver et langt mere omfattende opgør med overflødig lovgivning, hvis europæisk konkurrenceevne skal sikres.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed