Regeringen bør genbesøge de skæve og for høje bilafgifter
Ane Halsboe-Jørgensen er netop udnævnt som skatteminister og bør ifølge CEPOS straks genbesøge bilafgifterne, der trænger til et eftersyn.
Udgivet d.
16. januar 2024 - 10:51
Debat
Klima
Offentlige finanser
Offentlige investeringer
Der har i de senere år været forsøg på at rehablitere begrebet industripolitik. Altså forestillingen om at politikerne med succes kan øge velstanden ved at udvælge og satse på bestemte sektorer, projekter eller virksomheder. Det hæftes ofte op på ideen om, at man kan drive innovation frem ved at opstille politiske missioner – i stil med månelandingsprojektet.
Men både det teoretiske og empiriske grundlag er svagt.
Det har en række svenske forskere sat sig for at undersøge nærmere i et stort forskningsprojekt. I 2022 udkom Wennberg og Sandströms antologi “Questioning the Entreprenurial State”, og nu udkommer næste bind “Moonshot and the New Industrial Policy – Questioning the Mission Economy” af Magnus Henrikson, Christian Sandström og Mikael Stenkula. Den gennemgår erfaringerne fra konkrete “cases” med “missionsdrevet innovationspolitik”, altså ad politisk vej skabe innovationer til at indfri opstillede missioner. I en artikel i det netop udkomne “Ekonomisk Debatt” gennemgår de tre forfattere syv empiriske læresætninger fra de mange cases, de har set på (artiklen rummer også links til at downloade de to bøger).
De syv læresætninger er:
Bragt i Punditokraterne den 16. januar 2024
Ane Halsboe-Jørgensen er netop udnævnt som skatteminister og bør ifølge CEPOS straks genbesøge bilafgifterne, der trænger til et eftersyn.
Elbiler er underbeskattede, mens benzin- og dieselbiler er overbeskattede. Dertil er registreringsafgiften særligt upræcis ift. de eksterne omkostninger. CEPOS foreslår en reform af bilafgifterne, der skal gøre op med de skæve og høje afgifter på biler.