CEPOS logo

Hastighedsnedsættelser i Odense er dyr og ineffektiv klimapolitik

Udgivet d.

5. november 2023 - 12:00

Analyse

Demokrati

Klima

Kommuner & regioner

Transport

Resumé

Kommunal klimapolitik, og særligt anvendelse af initiativer på transportområdet, er en dyr måde at reducere CO2-udledninger, viser denne analyse fra CEPOS.

  • Odense Kommunes plan for fartgrænser koster ca. 400 mio. kr.
    I Odense koster kommunens plan om lavere hastighedsgrænser på kommunale veje omkring 400 mio. kr., inklusiv en klimagevinst på knap 7 mio. kr. Kommunalbestyrelsen ønsker at sænke fartgrænserne med 20 km/t. Tiltaget forventes at kunne reducere kommunens samlede udledninger med 1-2 procent.
  • Særlig kommunal klimapolitik på transportområdet er dyrt
    Det skyldes, at national lovgivning, herunder store afgiftsrabatter til elkørsel, i forvejen gør det meget dyrt at reducere CO2-udledning fra trafikken.
  • Prisen på at sænke CO2-udledning gennem lavere hastighedsgrænser i Odense er helt uden for skiven i forhold til landspolitiske tiltag
    Det vurderes at koste op mod 69 gange så meget at fortrænge et ton CO2 gennem lavere hastighedsgrænser i Odense som ved at anvende den almindelige CO2-afgift på 750 kr./ton (i 2030). Det er væsentligt dyrere end noget tiltag i regeringens katalog over nationale virkemidler. Selv om der er væsentligt usikkerhed knyttet til den samfundsøkonomiske omkostning ved Odense-tiltaget, er det med sikkerhed uden for skiven i forhold til omkostningseffektive redskaber.

Hent Analysen

Odense Kommunes plan for fartgrænser koster samfundet ca. 400 mio. kr.

Relateret artikel

Klimapo­litik hører ikke hjemme i kommunerne

2. september 2025

Med kommunalvalg lige om hjørnet er det oplagt at gøre status over kommunernes klimaindsats. For kommunerne er ganske enkelt ikke egnede til at føre klimapolitik.

Relateret artikel

EU’s 2040 klimamål er en dyr omvej til nettonul i 2050

28. august 2025

90 pct. Så meget foreslår EU-Kommissionen, at drivhusgasudledningerne skal reduceres i 2040 i forhold til 1990. Målet er et delmål på vejen mod nettonul i 2050. Men er det en klog vej at gå? Ikke hvis intentionen er at nå nettonul i 2050 billigst.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed