Resumé
Kommunal klimapolitik, og særligt anvendelse af initiativer på transportområdet, er en dyr måde at reducere CO2-udledninger, viser denne analyse fra CEPOS.
- Odense Kommunes plan for fartgrænser koster ca. 400 mio. kr.
I Odense koster kommunens plan om lavere hastighedsgrænser på kommunale veje omkring 400 mio. kr., inklusiv en klimagevinst på knap 7 mio. kr. Kommunalbestyrelsen ønsker at sænke fartgrænserne med 20 km/t. Tiltaget forventes at kunne reducere kommunens samlede udledninger med 1-2 procent.
- Særlig kommunal klimapolitik på transportområdet er dyrt
Det skyldes, at national lovgivning, herunder store afgiftsrabatter til elkørsel, i forvejen gør det meget dyrt at reducere CO2-udledning fra trafikken.
- Prisen på at sænke CO2-udledning gennem lavere hastighedsgrænser i Odense er helt uden for skiven i forhold til landspolitiske tiltag
Det vurderes at koste op mod 69 gange så meget at fortrænge et ton CO2 gennem lavere hastighedsgrænser i Odense som ved at anvende den almindelige CO2-afgift på 750 kr./ton (i 2030). Det er væsentligt dyrere end noget tiltag i regeringens katalog over nationale virkemidler. Selv om der er væsentligt usikkerhed knyttet til den samfundsøkonomiske omkostning ved Odense-tiltaget, er det med sikkerhed uden for skiven i forhold til omkostningseffektive redskaber.