Hastighedsnedsættelser i Odense er dyr og ineffektiv klimapolitik

Type: Analyse
Table of contents×

Indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

Resumé

Kommunal klimapolitik, og særligt anvendelse af initiativer på transportområdet, er en dyr måde at reducere CO2-udledninger, viser denne analyse fra CEPOS.

  • Odense Kommunes plan for fartgrænser koster ca. 400 mio. kr.
    I Odense koster kommunens plan om lavere hastighedsgrænser på kommunale veje omkring 400 mio. kr., inklusiv en klimagevinst på knap 7 mio. kr. Kommunalbestyrelsen ønsker at sænke fartgrænserne med 20 km/t. Tiltaget forventes at kunne reducere kommunens samlede udledninger med 1-2 procent.

  • Særlig kommunal klimapolitik på transportområdet er dyrt
    Det skyldes, at national lovgivning, herunder store afgiftsrabatter til elkørsel, i forvejen gør det meget dyrt at reducere CO2-udledning fra trafikken.

  • Prisen på at sænke CO2-udledning gennem lavere hastighedsgrænser i Odense er helt uden for skiven i forhold til landspolitiske tiltag
    Det vurderes at koste op mod 69 gange så meget at fortrænge et ton CO2 gennem lavere hastighedsgrænser i Odense som ved at anvende den almindelige CO2-afgift på 750 kr./ton (i 2030). Det er væsentligt dyrere end noget tiltag i regeringens katalog over nationale virkemidler. Selv om der er væsentligt usikkerhed knyttet til den samfundsøkonomiske omkostning ved Odense-tiltaget, er det med sikkerhed uden for skiven i forhold til omkostningseffektive redskaber.

Læs analysen her

Fodnoter

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 857,3 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Otto Brøns-Petersen

    Analysechef

    +45 20 92 84 40

    otto@cepos.dk

    Line Andersen

    Økonom

    +45 22 27 17 21

    line@cepos.dk

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 857,3 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Otto Brøns-Petersen

    Analysechef

    +45 20 92 84 40

    otto@cepos.dk

    Line Andersen

    Økonom

    +45 22 27 17 21

    line@cepos.dk