Siden corona kom til Danmark har skolerne været lukket ned af to omgange. Særligt den anden nedlukning var omfattende. Den var ca. dobbelt så lang som første nedlukning og varede i gennemsnit over en fjerdedel af skoleåret.
”Alle årgange er blevet ramt, men det er særligt årgang 2006 og 2007, der i skoleåret 2019/20 gik i henholdsvis 6. og 7. klasse, der har været hjemsendt. Samlet er de blevet undervist online i mere end et halvt skoleår (56%) svarende til mere end 769 timer under COVID-19-pandemien”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent i CEPOS.
”Selvom det er et meget voldsomt indgreb over for børnene, kan det naturligvis forsvares, hvis blot gevinsten i form af færre døde af COVID-19 er stor nok. Men det er der ikke meget, der tyder på. Både WHO, UNICEF og ECDC (European Center for Disease Control) har på baggrund af litteraturstudier konkluderet, at skoler ikke er afgørende for smittespredningen i det omgivende samfund. VI har med andre ord fået meget små gevinster ud af skolelukningerne.”, fortsætter Jonas Herby.
”Regeringen var – selvom bl.a. Søren Brostrøm advarede mod at lukke skolerne – delvist undskyldt i foråret, hvor man vidste meget lidt om effekten af at lukke skoler. Men både UNICEFs og ECDC’s litteraturstudier udkom allerede i december 2020 og altså før skolerne var lukket i månedsvis. Det havde været rettidig omhu fra regeringens side, at sætte sig ind i den videnskabelige evidens, før man sendte børnene hjem fra skole.”, fortsætter Jonas Herby.
”Samtidig var smitten i december toppet inden man lukkede skolerne ned, og man kan med rette stille spørgsmålstegn ved, om skolelukningerne var proportional. Det mener jeg langt fra, de var. Man påførte børn og samfund store omkostninger, uden at der var brug for det ift. at flade kurven ud, og imod konsensus om effekten af skolelukninger. Jeg vil ikke tøve med at kalde coronalukningen af skolerne for en gigantisk politisk fejltagelse.”
Særligt årgang 2006 og 2007, henholdsvis 6. og 7. klasse i skoleåret 2019/20, blev ramt af nedlukningen af skolerne i forbindelse med COVID-19-pandemien. WHO og UNICEF konkluderer, at ”den videnskabelige evidens siden starten af pandemierne viser, at COVID-19 ikke udgør en stor risiko for børn, og at skoler ikke er afgørende for smittespredningen i det omgivende samfund.” ECDC kommer frem til lignende konklusioner.
Se https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/BUU/spm/313/index.htm Se https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/BUU/spm/313/index.htm
ECDC. 2020. “COVID-19 in children and the role of school settings in transmission - first update”. https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-in-children-and-the-role-of-school-settings-in-transmission-first-update_1.pdf.
Statens Serum Institut. 2021. “Undersøgelse af mulige SARS-CoV-2 smittekilder i Danmark i november måned 2020 – smitte via samfundsaktiviteter og personlig kontakt”. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/stoerst-smitterisiko-ved-naer-kontakt-med-en-covid-19-smittet.
UNICEF. 2021. “In-person schooling and COVID-19-transmission: Review of evidence 2020.” https://www.unicef.org/media/89046/file/In-person-schooling-and-covid-19-transmission-review-of-evidence-2020.pdf.
WHO og UNICEF. 2021. “School Reopening Can’t Wait”. 2021. https://www.who.int/westernpacific/news/commentaries/detail-hq/school-reopening-can-t-wait.