CEPOS Gå-hjem-møde: Når oprør bliver mode - modkultur som globalt brand

27 feb 2012, 09:00 - 27 feb 2012, 09:00

Andrew Potter: "The Rise of Conspicuous Authenticity"

The past decade has seen a fundamental shift in the nature of mass consumerism, from a focus on "alternative" or "cool" consumption to a growing obsession with all things eco-, organic, artisanal, and local. Yet the underlying structure of consumerism remains the same: While much of the last forty years has been devoted to a Veblenian strategy of conspicuous rebellion, it has been replaced by a new form of status seeking we can call conspicuous authenticity.

Er øko-bølgen, klidmostrene og miljøaktivisterne et udtryk for et globalt oprør og en modkultur til kapitalismen, globaliseringen og ikke mindst den herskende forbrugermentalitet? Eller er modkulturen blot en ny fremvoksende mainstream under dække af noget mere autentisk og ægte? Det kan du høre den skarpe kritiker Andrew Potter give sit bud på, når han mandag den 19. marts 2012 besøger CEPOS.

Che Guevara er stadig et brand, hvis kontrafej findes på mange T-shirts. Fidel Castro har ligeledes lagt navn til coktailbarer i København og Århus.

Andrew Potter er en af de skarpeste kritikere af denne modkultur, bl.a. med sin sidste bog "The Authenticity Hoax" og den forrige " The Rebel Sell" (På dansk: Rebel. Modkultur som globalt brand, da. udgave 2006, Husets Forlag, sammen med Joseph Heath).

Modkultur er en primitiv forestilling om, at der ligger en selvstændig værdi i at afvige fra mainstream og i stedet vende tilbage til noget mere autentisk og ægte, som mange mennesker opfatter som dybt og sofistikeret. Andrew Potter påpeger logikken i, at det bare er en måde at virke cool på, og at den slags selvpromovering under dække af ægthed, dybde og renhed ofte ligger bag totalitarisme og en ukritisk tilbedelse af intellektuelle.

I The Authenticity Hoax argumenterer Potter for, at autenticitet og naturlighed ikke er moralske kriterier, og at den form for præmodernisme er totalitær såvel som fuldstændig uhensigtsmæssig for menneskers velbefindende. I "Rebel. Modkultur som globalt brand" handler det derimod bl.a. om, at forbrugerkapitalismen har skabt noget af historiens største materielle fremskridt, og at kritikken af den som konformitetsfremmende er fejlagtig. Modkultur er ikke et oprør men derimod forkælede vesterlændinges forsøg på at virke hellig og alternativ og dermed positionere sig selv socialt og opnå status. Potter vender sig bl.a. polemisk mod Naomi Kleins forsøg på at formulere en international modkultur.

Andrew Potter er oprindelig uddannet i filosofi ved universitetet i Montreal og er i dag kommentator og redaktør ved aviser og magasiner i Canada.

Tilmeld dig eventet





Annuller

Del dette arrangement